Jan Matoušek
27. 10. 2022 6:02
Sdílení techniky a někdy i celých modelů není v automobilovém světě nic nového ani zvláštního. Kvůli snížení nákladů to značky praktikují prakticky odnepaměti, z nejznámějších sourozenců je možné jmenovat Citroën Berlingo a Peugeot Partner, miniauta z kolínské TPCA nebo Toyotu GR86 a Subaru BRZ. Do následujícího přehledu jsme však zařadili sourozence, kteří jsou známí méně nebo úplně zapomenutí.
Mercedes-Benz třídy G a Peugeot P4
Peugeot P4 je přece jen trochu víc než jen pouhopouhou přeznačenou licenční kopií Mercedesu třídy G, ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat. Off-road vznikl trochu z nouze, protože francouzská armáda potřebovala nahradit už notně zastaralý vozový park terénních neobrněných aut. Domácí značky však do úkolu vyrobit asi 15 tisíc aut samostatně jít nechtěly, proto se spojily se zahraničním partnerem.
Peugeot se propojil s Mercedesem s tím, že nový vůz bude z poloviny německý a z poloviny francouzský. P4 tak dostala benzinové i naftové motory Peugeotu 504 a 505, převodovku typu 604, francouzský elektrický systém a také svařování a lakování karoserie probíhalo ve Francii. Zbytek zajišťoval Mercedes, finální montáž ale měla na starosti továrna v Sochaux (později se přesunula do továrny Panhardu). Peugeot nemohl auto nabízet jinde než ve Francii a zemích, s nimiž měla obrannou dohodu. To se týkalo vlastně jen afrických států.
Armáda si objednala 15 tisíc Peugeotů P4, v roce 1981 však kvůli redukci počtu vojáků snížila objednávku na 13 500 aut. Vedle vojenských verzí vzniklo i několik civilních kusů, které ale byly drahé v poměru k nízkému výkonu atmosférických motorů. P4 se ve francouzské armádě držela dlouhou dobu, až v roce 2015 objednala jejich moderní náhradu.