Jan Matoušek
27. 10. 2022 6:02
Sdílení techniky a někdy i celých modelů není v automobilovém světě nic nového ani zvláštního. Kvůli snížení nákladů to značky praktikují prakticky odnepaměti, z nejznámějších sourozenců je možné jmenovat Citroën Berlingo a Peugeot Partner, miniauta z kolínské TPCA nebo Toyotu GR86 a Subaru BRZ. Do následujícího přehledu jsme však zařadili sourozence, kteří jsou známí méně nebo úplně zapomenutí.
Fiat Multipla a Zotye Multiplan
Fiat Multipla byl od začátku chválen za využití vnitřního prostoru, kdy při délce čtyř metrů nabídl prostor pro šest cestujících ve dvou řadách sedadel a ještě i jejich zavazadla. Problémem byl vzhled, původní verze MPV totiž dodnes plní nejrůznější žebříčky "nejškaredších aut" historie. V roce 2004 tak Fiat tvary uhladil a udělal z Multiply konzervativně vyhlížející auto. Právě tuto verzi pak o čtyři roky později prodal do Číny.
Licenčně jí tam začala dělat automobilka Zotye (té Fiat mimochodem prodal i práva na výrobu platforem Fiatů Siena a Palio nebo Lancie Lybra), původně z dovezených sad dílů. Číňané dokonce zvolili velmi "originální" jméno Multiplan a od roku 2010 se stali jediným producentem šestimístného MPV. Postupně rostla jeho lokalizace, značka koupila i výrobní zařízení z Itálie, změnila jméno na M300 a vyvrcholením bylo uvedení elektrické verze. Ta se jmenovala M300 EV a později E300.
Jejím nejzajímavějším prvkem byly vyměnitelné bateriové balíčky. Auto mělo celkem tři takové, každý s hmotností 65 kilo a možností výměny zhruba za pět minut. Dojezd se podle benevolentnějšího cyklu NEDC pohyboval až kolem 200 km, v reálném provozu to ale jistě bylo o dost méně. V nabídce se M300 a E300 udržely do roku 2013, značka Zotye zkrachovala o osm let později.