Zdravotníci zaznamenali ve středu v Šanghaji necelých 6000 nových případů covidu, i když to v porovnání se zbytkem světa není mnoho, Čína vyznává v boji s onemocněním politiku nulové tolerance. Prakticky po celou dobu pandemie tak má prakticky zavřené hranice, je důsledná v nařizování karantén a používá masové testování.
Nedávný nárůst případů, který je daný novými nakažlivějšími variantami koronaviru, ale představuje pro čínské úřady další výzvu. Podle agentur Reuters a Bloomberg se tak nyní na 71 milionů Číňanů musí vypořádat s životem v dalším lockdownu.
Průmyslové podniky se ale mohou zastavení provozu vyhnout. Ovšem za cenu toho, že se jejich personál výrazně omezí ve svém pohodlí. Čínská vláda již začátkem března dovolila závodům v Šen-Čenu operovat v režimu tzv. uzavřeného cyklu. Jedná se o jakousi obdobu bubliny, ve které se pohybovali sportovci během nedávných olympijských her v Pekingu.
Možnosti uzavřít své závody do podobné bubliny nově využívají i automobilky. Konkrétněmerický GM, kteří mají u Šanghaje společné závody s čínskou státní automobilkou SAIC. Závod General Motors je do bubliny uzavřený od pondělí tohoto týdne. Lockdown ve východní části města, kde GM auta vyrábí, měl být zrušen prvního dubna, ale úřady ho podle všeho prodlouží.
Závod VW v Antingu na západě Šanghaje pak ve stejném módu měl začít fungovat právě od pátku prvního do úterý pátého dubna. Na rozdíl od GM navíc německý koncern zveřejnil informace o tom, jak bublina v jeho továrně funguje. Podle oficiálního vyjádření v továrně přespávají jen ti pracovníci, kteří se k tomu dobrovolně přihlásili, navíc mají mít tento režim kompenzovaný v rámci své mzdy.
Firma navíc měla dělníkům zajistit ubytování a stravování v areálu továrny. Zaměstnanci byli v také v interním sdělení vyzvání, aby si sebou vzali spacáky, karimatky a čtrnáctidenní zásobu léků na nachlazení a nejrůznější potíže, jako je cukrovka nebo vysoký tlak.
VW ale nakonec rozhodlo covidovovou bublinu v Antingu, kde vznikají například elektrická SUV ID.4 X nevyhlásit. Od prvního do pátého dubna se má nakonec výroba omezit jen na lisovnu, hotová auta sjíždět z linek nebudou. Volkswagenu kvůli pandemii koronaviru stojí již od 14. března také tři továrny ve městě Čchang-čchun.
Závod v Šanghaji má i Tesla, vyrábí tu Modely 3 a Modely Y i pro evropský trh. Výrobu však musela zastavit již prvního ledna a s očekávaným prodloužením lockdownu bude muset nechat svůj závod ještě nějakou dobu zavřený. Podle neoficiálních zdrojů je příčinou to, že se jí nepovedlo zajistit dostatek potravin pro své pracovníky. Firma si navíc prý ještě nezajistila povolení, aby mohla odvézt již dokončené vozy mimo zónu lockdownu.