Autobazary nechtějí certifikát kvality. Bojí se, tvrdí firma

Radek Pecák Radek Pecák
26. 3. 2014 15:20
O zlepšení stavu na trhu s ojetými automobily se musí podle odborníků zasloužit také stát.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Praha – České autobazary nemají zájem o certifikaci dokladující jejich odbornou způsobilost a úroveň kontroly nakupovaných či prodávaných vozidel. „Když jsme tuto službu začali před rokem nabízet, sice jsme neočekávali masivní ohlas, přesto nás výsledek dost překvapil,“ říká jednatel společnosti TÜV Nord Czech Jan Weinfurt.

Právě tato společnost před rokem oslovila zhruba 400 tuzemských autobazarů. Předběžný zájem projevilo 15 prodejců ojetých aut, ale certifikační proces nakonec podstoupily jen dva - síť Auto Esa a pražský autobazar LB automobile.

Cenu za certifikaci nechtěl Weinfurt upřesnit, podle informací online deníku Aktuálně.cz jde o několik desítek tisíc korun. Fakt, že kromě velkého bazaru Auto Esa získal certifikát i relativně malý LB automobile, nicméně ukazuje, že cena nemusí být hlavní překážkou.

"Tato služba se nám nezdála dostatečně atraktivní a navíc jsme zvolili jinou cestu certifikace - ISO od společnosti Dekra," vysvětluje Michal Häckl, PR manažer největší tuzemské sítě autobazarů AAA Auto.

Ještě horší, než jsme si mysleli

V Česku nyní působí asi 1200 firem prodávajících ojeté automobily. Jejich prostřednictvím se prodá jen necelá polovina z celkového množství obchodovaných ojetých aut, zbytek si prodávají lidé přímo mezi sebou bez prostředníka.

TÜV Nord Czech před rokem odhadovala, že jejím certifikačním procesem úspěšně projde jen asi 30 procent zájemců. „Nezájem potvrdil, že skutečnost je ještě horší. Jednoznačně se ukázalo, že mezi českými autobazary je pouze zlomek těch, kteří náročnou certifikací projdou,“  říká Weinfurt. Je to podle něho jasné sdělení pro zákazníky: V Česku nemají jistotu, že ojetý vůz koupí bez rizika.

Jeho názor potvrzuje i Martin Pajer, jednatel firmy Cebia, která nabízí komerční prověřování původu a skutečného stavu ojetých aut.

„Vloni se v ČR prodalo 562 tisíc ojetých vozidel, což je mimochodem tři a půl krát více než nových aut,“ uvádí Pajer. Zhruba 40 procent ojetin má podle odborných odhadů Cebie stočený tachometr a 20 procent je prodáváno s udávaným rokem výroby mladším, než je skutečný věk vozu. Prodejci aut si díky tomu ročně přijdou na nelegální zisk přesahující čtyři miliardy korun.

Ať je to trestný čin

"Prodej ojetých aut v České republice je stále nedostatečně ošetřen legislativou. Navrhujeme začlenit stáčení tachometrů mezi trestné činy, jako je tomu například v Německu. A dále stanovení jasných podmínek, za jakých je možno provozovat autobazar, a také povinné pojištění úpadku, jako mají například cestovní kanceláře,“ říká Weinfurt z TÜV Nord Czech.

"Opatření vedoucí k zamezení stáčení kilometrů i další změny rádi podpoříme. Ostatně, už zhruba před třemi lety jsme to požadovali při jednání v Poslanecké sněmovně," reaguje Häckl z AAA Auto.

Pajer z Cebie se rovněž podivuje nad současnou úrovní takzvaných evidenčních prohlídek, které musí v současnosti podstoupit každý automobil při změně vlastníka. Technici při nich mají kontrolovat například i to, zda výrobní čísla vozu souhlasí s údaji v technickém průkazu.

„O tom, že asi není vše zcela v pořádku, svědčí fakt, že zatímco my odhalíme každý rok jen v tomto ohledu statisíce nesrovnalostí, evidenční kontrolou, kterých je ročně přes milion, neprojdou řádově jen desítky aut,“ uvádí.

Prvním krokem, který by mohl do situace na trhu s ojetými auty přinést větší pořádek, bude příští rok zavedení evropského informačního systému Eucaris. Ten sdílí technické údaje o automobilech v rámci evropských zemí. Systém by měly využívat dopravní úřady při registracích vozidel v rámci centrálního registru a díky tomu by se měla výrazně omezit možnost manipulace s počítadly ujetých kilometrů.

Příští rok by také měla začít platit vyhláška upravující postup Stanic technické kontroly při provádění evidenčních kontrol vozidel.

Podle Weinfurta to ovšem nestačí. "Už jsme vedli řadu jednání například s poslanci v Parlamentu a zdálo se nám, že mají snahu o nápravu věci. Návrhy se pak vždy na dlouhou dobu zadrhnou ve státní správě," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy