Jan Matoušek
7. 6. 2018 6:43
Ani Hyundai, ani Kia. První skutečně populární jihokorejskou značkou v České republice bylo Daewoo. Začalo to ještě před rokem 1989, kdy se na československý trh dostalo několik kusů modelu Racer. S přeměnou trhu se korejská automobilka na chvíli stáhla, koncem devadesátých let ale vytáhla z rukávu eso - minivůz Matiz, který byl dostatečně obratný ve městě a dostatečně prostorný uvnitř. K tomu měl italský design a dobrou cenovku. Proto auto pravidelně zaujímalo přední příčky prodejů. V roce 1999 to bylo dokonce nejprodávanější dovážené auto v Česku. Matiz teď po dvaceti letech končí. Připomeňte si, kolik kdysi stál i pod kolika různými značkami vznikal.
Matiz přichází
Ženevský autosalon roku 1998 konečně spatřil premiéru nového městského vozu jihokorejského Daewoo. Automobilka tehdy byla z korejských výrobců v Evropě patrně nejpopulárnější - Kia, zmítaná ekonomickými problémy a koncem 90. let přecházející pod Hyundai, si svou pozici teprve vydobývala a Hyundai se také spíše hledalo. Sázka na nový Matiz se navíc Daewoo okamžitě vyplatila. Auto zaujalo nejen vnějšími tvary od ItalDesignu, ale také vnitřní prostorností (někteří jej tak řadí do subsegmentu městských MPV). Pod kapotou se objevil tříválec o objemu 0.8 litru s výkonem 38 kW v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Na závodění to nebylo - ostatně, z 0 na 100 km/h to Matizu trvalo 17 sekund. Popojíždění po městě ale korejský vůz zvládl s grácií. Nutno také podotknout, že oproti značně přesluhujícímu Ticu, vycházejícímu ze Suzuki Alto, byl Matiz výrazným skokem vpřed. Přesto právě z Tica pochází (po úpravách) motor i převodovka.