Včera nedostižný sen, dneska bazarový veterán. Na výhody dosáhnou i obyčejné modely

Včera nedostižný sen, dneska bazarový veterán. Na výhody dosáhnou i obyčejné modely
Možná se to při pohledu na nadčasové tvary těžko věří, ale první vyrobená BMW řady 5 čtvrté generace s kódovým označením E39 mají letos už třicet let. Zpočátku byl v nabídce jen sedan s omezenou nabídkou řadových šestiválců na benzin i naftu. Kombi, podobně jako osmiválcová M5, přijelo až později a na veteránské značky si bude muset ještě chvíli počkat.
Rovněž prvním Z3 je letos třicet let, přičemž se k roadsteru váže jedno zajímavé prvenství. Šlo totiž o první BMW vyvinuté a vyráběné kompletně mimo Německo, v pasu měla Z3 jako místo výroby Spartanburg, kde byla tehdy zbrusu nová továrna mnichovské automobilky. První kusy budou mít čtyřválcovou devatenáctistovku, šestiválce i karoserie kupé dorazily až později.
90. léta byla dobou, kdy ještě Citroën úspěšně stavěl auta střední a vyšší střední třídy s klasickými karoseriemi. Xantia jako sedan byla v roce 1995 na trhu již dva roky, kombi vyráběné v karosárně Heuliez ale bylo horkou novinkou. Dostalo také hydropneumatické odpružení a bohatou nabídku motorů včetně vrcholného přeplňovaného dvoulitru.
Mezi lety 1995 a 1997 jich vzniklo jen 349 kusů pro pečlivě vybrané zákazníky, jméno F50 odkazovalo na padesátiny, které Ferrari oslavilo právě v roce 1997. Uprostřed uložený dvanáctiválec má 382 kW a spojený je se šestistupňovým manuálem. Spousta aut v tomto přehledu veteránské ambice nemá, F50 už je dnes sběratelskou legendou. Zobrazit 27 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
včera
Při prohlížení seznamu aut, která mají od 1. ledna 2025 nárok na veteránské značky, si možná budete připadat jako v hračkářství. Mnoho z nich ještě včera leckomu viselo nad postelí jako nedostižný sen. To se úderem středeční půlnoci mnohdy nezměnilo, na druhou stranu určitých výhod najednou mohou požívat i docela obyčejná auta. Třeba první Renaulty Mégane nebo Nissan Almera.

Aby bylo možné zapsat auto do registru historických vozidel, je základní podmínkou atestace na historickou původnost, kterou provádí Federace klubů historických vozidel prostřednictvím klubové testovací komise. Nutné je také prokázání technické způsobilosti vozu, kterou od září 2023 nově kontroluje STK. K té si přistupuje po kladném vyřízení testování historické původnosti. Veterán také, aby mohly jezdit na veteránských zelených značkách, musí pravidelně jednou za pět let na technickou kontrolu.

Podle stáří vozidla je průběh prohlídky rozdělen do tří skupin, pro auta z roku 1995 platí ta poslední - novodobá historická vozidla, kam spadají auta vyrobená od 1. července 1972. Oproti klasické technické kontrole má ta pro historické vozy trochu jiný průběh. Splňovat musí podmínky, které platily v době uvedení do provozu. Spolu s povinnou STK také ministerstvo umožnilo registraci historického automobilu nejen v místě bydliště majitele, ale také v dalších 14 obcích s rozšířenou působností.

Veteránské značky mají některé výhody. Takové auto má třeba výrazně levnější povinné ručení. Pohybují se namísto tisíců v řádu stokorun - platí se totiž pouze dvanáctina z jeho běžné ceny. Veterán je také osvobozený od eko daně.

Veškeré informace k testování veteránů, včetně třeba žádosti o provedení takového testování, najdete na stránkách Federace klubů historických vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy