Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Model 126 se v domovské zemi vyráběl pouhých osm let - od roku 1972 do roku 1980. Zato v Polsku sjížděl z výrobních pásů plných 27 let, vzniklo tam 3,5 milionu těchto vozů.
Model 126 se v domovské zemi vyráběl pouhých osm let - od roku 1972 do roku 1980. Zato v Polsku sjížděl z výrobních pásů plných 27 let, vzniklo tam 3,5 milionu těchto vozů. | Foto: Fiat

Fiat 126

Posledním v Itálii vyráběným lidovým automobilem s motorem vzadu byl Fiat 126 z roku 1972. V té době už slavila úspěch malá auta s pohonem předních kol a sama automobilka přiznávala, že k tomu, aby se u své novinky přidržela opačné koncepce, ji vedly jen ekonomické důvody. O jistých rozpacích svědčí i to, že typ 126 se dostal do sériové výroby až po modelech 127, 128 a 130 (v nomenklatuře Fiatu šlo o pořadí, v jakém následovaly jednotlivé konstrukce po sobě). Nakonec to ale byl úspěšný vůz. A to hlavně díky prodeji licence a pozdějšímu přenesení veškeré výroby do Polska. Tam sjel poslední "Maluch" z montážní linky až v roce 2000, deset let po derniéře škodovek s motorem vzadu. Po roce 1993 byla ovšem veškerá produkce Fiatů 126 určená jen pro polský trh.

 

Právě se děje

Další zprávy