Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Seat 133
Španělé měli ambice vyrábět jiné modely, než jaké nabízel Fiat, ale dlouho se museli spokojit jen s dílčími úpravami, jaké představoval například Seat 850 Especial 4 porte. Změnu přinesl až Seat 133 z roku 1974. Takový vůz se v Itálii nevyráběl. Jeho úkolem bylo nahradit typy Seat 600 a 850, které již nevyhovovaly bezpečnostním předpisům. Zároveň měla španělská továrna dostat příležitost ke zvýšení exportu - předpokládalo se, že někteří zákazníci zůstanou koncepci "vše vzadu" věrní i v době, kdy už ji její přední protagonisté, jako VW a Renault, opouštěli. Mechanika navazovala na Seat 850, karoserie skloubila estetické prvky z Fiatů 126 a 127. V některých státech se vůz prodával pod označením Fiat 133, vyráběl se i v Argentině, žádný velký úspěch se však nedostavil. Většina zákazníků už měla vyšší nároky. Vůz zmizel z evropských prodejen v roce 1980.