Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Renault 8
Francouzská automobilka představila v roce 1962 model Renault 8, který se vyznačoval hranatější karoserií a tím, že měl kotoučové brzdy na všech kolech, což bývalo výsadou sportovních a luxusních aut. Vůz, který podnítil mladoboleslavskou automobilku k přípravě modelů Škoda 100/110, se v letech 1968 až 1971 montoval i v Rumunsku pod označením Dacia 1100. V letech 1965 až 1971 ve Francii souběžně vyráběli odvozený, o něco větší Renault 10. Výroba modelu R 8, který byl spolu s vozem Simca 1000 nejbližším západním konkurentem škodovek, skončila v roce 1976. V posledních letech probíhala už jen ve španělském závodě.