Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Foto: SG2012, Wikipedia

Hillman Imp

Zatímco přední kontinentální výrobci chrlili auta s motorem vzadu, Britové dlouho odolávali. Změnu přinesl až Hillman Imp. Jeho přípravu provázel zájem českých odborníků, protože výrobce si uložil obdobné cíle, které měla splnit Škoda: pro výrobu typu Imp vznikla nová továrna, vůz měl vzadu uložený lehký hliníkový motor, britští konstruktéři se rovněž snažili vytvořit dostatečný zavazadlový prostor a zároveň potlačit vrozenou přetáčivost aut s motorem vzadu. Imp se začal vyrábět v roce 1963, rok před Škodou 1000 MB, a jeho náběh poznamenala spousta maličkostí, které mu zkazily pověst. Skupina Rootes nabídla i různé "erbovní" varianty, například Singer Chamois či Sunbeam Stiletto, výsledky však nesplnily očekávání. Výroba řady Imp skončila v roce 1976.

 

Právě se děje

Další zprávy