Zdálky k nerozeznání, klidně byste nastoupili. Úžasná auta postavená z kostek Lega

Zdálky k nerozeznání, klidně byste nastoupili. Úžasná auta postavená z kostek Lega
K mistrovským kouskům týmů z Kladna patří replika McLaren Senna, která má stejně jako u originálu vzhůru výklopné dveře.
McLaren Senna z kostiček byl postaven tak, aby se do jeho kabiny dalo sednout. Sedadlo, volant, obrazovka středového displeje a koberečky jsou ze skutečného vozu.
Věrná replika McLaren na skutečných kolech sice není pojízdná, ale vydává z reproduktorů stejný zvuk jako jeho předloha.
LEGO McLaren Senna Zobrazit 38 fotografií
Foto: Newspress
Vladimír Löbl
24. 8. 2021 6:03
Pro mnohé je to vysněné zaměstnání. Konstruktér v Legu. Místo malých autíček tito lidé dávají v rámci celých týmů dohromady stovky tisíc dílků, aby z nich vyčarovali modely ve skutečné velikosti, které ve světě obdivují možná ještě více než jejich předlohy. Vybrali jsme nejzajímavější automobilové kreace z Lega.

Jen málokomu se podaří, aby se mohl živit tím, co nejradši dělal jako dítě, tedy dávat kostičku ke kostičce, až vznikne celé auto. Stavět věrné repliky skutečných aut z dostupných kostek v měřítku 1:1 je uměním, které zvládne jen několik lidí na světě. Většinou slouží jako návnady na mnohem menší stavebnice ze série Lego Technic nebo Creator, popřípadě jako reklamní poutače automobilek.

Kladno hlavním městem velkých legoaut
Středočeské Kladno je kromě centrály v dánském Billundu, pobočky v americkém Enfieldu a v čínském městě Jiaxing jedním ze čtyř míst, kde specializovaný tým firmy Lego staví velké modely ve skutečné velikosti pro marketingové účely. U nás je nejpočetnější a centrála mu svěřuje stavbu těch nejsložitějších modelů, u nichž se věnují i detailnímu provedení interiérů, případně dokonce pohonu.

Tým návrhářů, techniků a modelářů čítá asi 16 osob a jejich klíčovými osobami je konstruktér Lubor Zelinka a manažer speciálních projektů Lukáš Horák. "Zlaté české ručičky" mají úspěch i v zahraničí. Nejmladší čínskou "modelárnu" totiž vede Češka Kamila Tušová, která do této funkce přišla právě z Kladna.

Není výjimkou, že vozy z kostiček jsou těžší než jejich skutečné předlohy s karbonovou karoserií. Základem mnohých je totiž ocelová konstrukce, na níž se vrstva za vrstvou staví jednotlivé kostičky. Některé modely mají originální kola s pneumatikami a loga ze skutečného vozu, pro jiné se sestavují z dílů stavebnic.

Vše závisí na přesném zadání od konkrétní automobilky, která má při vzniku modelu z kostiček a dalších dílků důležité slovo. Většina modelů, které dosud vznikly různě po světě, byly statické makety bez interiéru. V Kladně ale staví i ty nejnáročnější repliky s propracovanou kabinou či dokonce s pohonem tisíci originálních elektromotorků ze stavebnic Lego.

Modely s reálnými proporcemi slouží pro výstavní účely a hodně tak cestují po světě. Tvůrci proto se svými výtvory cestují a na místě je v případě potřeby, pokud se někde něco uvolní, v detailech opravují. Většinou se dílky k sobě nelepí, ale jsou i výjimky. Všechny přitom pocházejí z běžných stavebnic. Jen výjimečně se u některých modelů musí několik dílků vyrobit na míru tak, aby byl výsledný dojem co nejlepší.

Harley-Davidson Fat Boy, který byl k vidění na brněnském Motosalonu 2020, vznikl také na Kladně
Harley-Davidson Fat Boy, který byl k vidění na brněnském Motosalonu 2020, vznikl také na Kladně | Foto: Lego

Do nejmenšího detailu
Kladenská továrna v úzké spolupráci s italskou automobilkou Lamborghini postavila úchvatný model hypersportu Sián FKP 37 ve skutečné velikosti, o němž jsme na našich stránkách psali hned po premiéře.

Na model v měřítku 1:1 použili tvůrci celkem 467 854 dílků a celý projekt, na němž se podílelo 15 lidí, znamenal celkem 8660 hodin vývojových prací, z čeho vývoj zabral 5370 hodin a samotná stavba 3290. Ocelová konstrukce se podílí na tom, že model váží 2,2 tuny a je tedy o půl tuny těžší než originál s karbonovou karoserií.

Čerstvým počinem je Toyota Supra v životní velikosti, na kterou v kladenské továrně použili 480 tisíc kostiček. Auto pohání elektromotory a může jet rychlostí až 28/h, funkční jsou LED světlomety.

Před třemi lety přitom v Kladně vznikl zatím zřejmě nejsložitější model v historii Lega, pojízdný model Bugatti Chiron, který jsme si přišli prohlédnout přímo do místa jeho zrodu

Bugatti je v mnoha ohledech výjimečným počinem, neboť se jedná o velmi pracný pojízdný model, který si dokonce vyzkoušel testovací jezdec francouzské automobilky Andy Wallace na zkušební trati. K jeho pohonu použili kladenští tvůrci elektromotorky, běžně používané ve stavebnicích této dánské firmy.

Motor repliky jich obsahuje celkem 2304 a jejich celkový výkon 5,3 k a točivý moment 92 Nm se přenáší prostřednictvím 4032 ozubených kol na zadní nápravu, přičemž nejvyšší dosažitelná rychlost tohoto obřího modýlku o hmotnosti 1,5 tuny je 30 km/h.

Velké repliky aut z Lega vznikají většinou pomocí programů 3D, tak aby bylo možné vypočítat například přesný počet potřebných kostek a mohl vzniknout konstrukční plán. V případě Bugatti se ale jednalo o tak komplikovanou stavbu, že musely pomoci i ruční nákresy. Tento unikát je sestavený z milionu dílků Lego Technic a pracovalo na něm celkem 16 lidí. Zadní spoiler je stejně jako u originálu nastavitelný, není tedy divu, že projekt stavby trval šestnácti lidem deset měsíců.

Lamborghini Sián z kostiček Lega je nejnovějším počinem týmu v kladenské továrně.
Lamborghini Sián z kostiček Lega je nejnovějším počinem týmu v kladenské továrně. | Foto: Lego

Auta, formule, motocykl i ovládání pro obří bagr
V Kladně ale postavili i další výjimečné "kousky". Například formule 1 Ferrari, motocykl Harley-Davidson Fat Boy, který byl k vidění na brněnském Motosalonu 2020, či repliku McLarenu Senna, u které byl kladen důraz na provedení interiéru s možností si dovnitř dokonce sednout. Podlaha z kostiček je proto 15 cm tlustá a lepená, aby byla co nejvíce odolná.

Replika tak má kromě kol také sedadlo, volant, obrazovka středového displeje a koberečky ze skutečného vozu. Ale také přední a zadní světla. Vše ostatní bylo vyrobeno z dílků ze stavebnic Lego.

Dalším výtvorem kladenského týmu je "kostičkový" Fiat 500F, který byl postaven, aby udělal reklamu stavebnici Lego Creator. Vzniklo tam ale třeba rovněž dálkové ovládání pro jeden z největších bagrů na světě.

Ale činili se nejen na Kladně. Ve světě za uplynulou dekádu pod rukama dalších certifikovaných stavitelů i dalších fandů vznikla také celá řada zajímavých replik z kostiček, které si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy