Velké světové srazy automobilů jsou spojené s aukcemi, na kterých se prodávají sběratelské veterány, ale i nové automobily. Do kalifornského Monterey dorazili zástupci všech hlavních aukčních síní, jako jsou Sotheby’s, Gooding & Company nebo Mecum. Jen samotná Gooding & Company ohlásila, že během víkendu přes ni změnila majitele auta za 91 milionů dolarů, tedy za více než dvě miliardy korun. Udala 110 aut, z nichž bylo 22 za cenu vyšší než milion dolarů. Rekordní sumu za jeden automobil si ale připsali v Sotheby’s.
Britský aukční dům v Monterey nabízel unikátní závodní speciál Aston Martin DBR1 z roku 1956. Otevřené dvoumístné auto s klasickým zeleným lakem, dobovou poznávací značkou a bílými kruhy pro umístění závodního čísla ve své době řídil slavný závodník Stirling Moss. Auto v roce 1959 vyhrálo závod na tisíc kilometrů po německém okruhu Nürburgring a podle řady automobilových odborníků jde o jeden z nejdůležitějších modelů v historii značky Aston Martin. Vzniklo pouze pět vozů a dražený exemplář měl pořadové číslo 1.
I proto se o něj mezi sběrateli strhl boj, který nakonec skončil prodejem neznámému kupci za 22,55 milionu dolarů, což je v přepočtu půl miliardy korun. Tím se stal nejdražším britským vozem, který se kdy prodal na aukci (soukromé prodeje se často nezveřejňují), a také nejdražším autem letos vydraženým v Monterey.
"Vysoké prodejní ceně klasického vozu vždy pomůže, pokud má zajímavou historii. Roli samozřejmě hraje i to, koho auto vozilo, pokud šlo například o státníky nebo známé osobnosti. Neméně důležitá je u starších vozů také karosárna, která auto vyráběla," vysvětluje důvody stoupajících cen historických aut Jaroslav Vrabec ze společnosti Auto Veteran Company, která se zabývá prodejem a poradenstvím v oblasti klasických sběratelských aut.
Právě zajímavá historie se známou osobností za volantem zřejmě pomohla i prodeji závodního speciálu Porsche 917K z roku 1970. Auto v originálních barvách stáje Gulf se vydražilo za 14,080 milionu dolarů, tedy asi za 312 milionů korun. Tím se stalo nejdražším Porsche, které se kdy prodalo přes aukci. Důvodem byl i fakt, že se auto účastnilo natáčení filmu LeMans se Stevem McQueenem v hlavní roli.
"Pro sběratele jsou atraktivní auta, která si třeba pamatují z dětství a toužili po nich. Postupem času se z nich stávají stále větší nadšenci, a jak pomalu přichází na chuť starším automobilům, zjistí, že by mohli investovat do svého dávného snu," podotýká Vrabec. I proto se v současnosti velké sumy utrácí hlavně za vozy z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let. Mezi značkami vede hlavně Ferrari, jehož auta z těchto období se řadí mezi vůbec nejdražší prodané vozy na světě. To ostatně potvrdila i aukce Ferrari 275 GTB/C z roku 1966, které se v Kalifornii prodalo za 14,5 milionu dolarů (321 milionů korun). Jde o jeden z 12 vyrobených exemplářů, za což si budoucí majitel ochotně připlatil.
Zájmu se už těší ale také vozy z moderní doby, které mohou v některých případech dosáhnout na podobné cenové relace, ačkoliv jde zatím o výjimky. Tou je McLaren F1, supersportovní automobil z roku 1995, který se na aukci v Monterey prodal za 15,6 milionu dolarů (345,5 milionu korun). Šlo o první McLaren F1, jenž se dostal do USA. Jeho majitel ho koupil jako nový, pak s ním jezdil po Evropě a nakonec ho poslal do Spojených států.