Zachrání vám život i plechy na autě. Devět jízdních asistentů, které stojí za to

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 1. 2019 6:02
Automobilové asistenční systémy si určitě najdou své odpůrce, ne všechny jsou ale k ničemu a v dnešním hustém provozu rozhodně svoje místo mají. Vybrali jsme devět pomocníků, které sami považujeme za nejužitečnější: od povinného ESP až po drahé, ale úžasně vyspělé aktivní světlomety.

Abychom nezapomněli: na žádný z uvedených asistenčních systémů se nedá absolutně spolehnout. Vlastní řízení auta je vždy na člověku, pomocníci mu ale umí jízdu usnadnit, zpříjemnit a v řadě případů mu doslova dokážou "zachránit zadek".

Foto: HERE

4. Navigace s aktuálními informacemi o dopravě

Zbytečné stání v kolonách jen zvyšuje nervozitu a s ní i agresivitu za volantem. Naštěstí se díky chytrým navigacím s aktuálními informacemi o dopravě dá kolonám (přinejmenším těm nejtěžším) úspěšně vyhnout a řidič s nimi má neustále přehled o tom, v kolik dorazí na místo určení. 

Aktuální informace o dopravě se většinou sbírají pomocí tzv. crowdsourcingu - sleduje se tedy množství pohybujících se mobilních telefonů. Některé firmy, jako například TomTom, tyto informace následně kombinují i s údaji z dopravních kamer nebo magnetických detektorů v silnici. Data se pak zpracovávají na serveru, odkud se stahují do navigace. Kvůli tomu je nutné připojení k internetu, u automobilek často schované v paušálu, který majitel platí za využití on-line služeb.

Na rozdíl od jiných asistenčních systémů si můžete chytrou navigaci doinstalovat snadno i do starého auta - stačí držák na mobilní telefon a aplikace jako Mapy Google nebo Waze, které aktuální stav dopravy ukazují. Automobilky si za podobné systémy nechají zaplatit, například u řady 1 od BMW stojí, jinak ale výtečné, on-line služby včetně dopravního zpravodajství přes 60 000 Kč. Následně ho můžete používat tři roky zdarma, po té automobilka účtuje roční paušál.

 

Právě se děje

Další zprávy