Zachrání vám život i plechy na autě. Devět jízdních asistentů, které stojí za to

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 1. 2019 6:02
Automobilové asistenční systémy si určitě najdou své odpůrce, ne všechny jsou ale k ničemu a v dnešním hustém provozu rozhodně svoje místo mají. Vybrali jsme devět pomocníků, které sami považujeme za nejužitečnější: od povinného ESP až po drahé, ale úžasně vyspělé aktivní světlomety.

Abychom nezapomněli: na žádný z uvedených asistenčních systémů se nedá absolutně spolehnout. Vlastní řízení auta je vždy na člověku, pomocníci mu ale umí jízdu usnadnit, zpříjemnit a v řadě případů mu doslova dokážou "zachránit zadek".

Foto: Škoda Auto

6. Adaptivní tempomat s nouzovým brzděním

Hodnocení funkce adaptivního tempomatu, který pomocí radaru nebo stereokamer sám udržuje odstup od auta před vámi, bude asi vždy do velké míry záviset na tom, v jakém autě jste ho používali. Existují systémy, které fungují tak, že si jich ve většině případů ani nevšimnete, a rychlost dokážou měnit skutečně plynule. Takový nabízí třeba koncern Volkswagen a najdete ho i ve Škodě Fabia nebo Octavia. Na druhou stranu jsou tu i adaptivní tempomaty, které zmatkují, zrychlují až příliš rychle a ostře brzdí. Jejich problémy se zhoršují s vyšším rozdílem v rychlostech.

Ani ty nejlepší sice zatím nedokážou nahradit předvídavého řidiče, který čte dopravu a dokáže odtušit, že se auto v pravém pruhu rozhodne předjíždět a vjede mu před vůz. Poskytují ale jakýsi bezpečnostní polštář pro všechny případy. Navíc jsou spojeny s nouzovým brzděním, které oceníte nejen ve městě. Nejpokročilejší systémy umí i samy popojíždět v pomalu se pohybující koloně a udrží se ve středu jízdního pruhu.

Adaptivní tempomat je většinou dostupný za příplatek, případně standardně v top verzích. Například u Octavie stojí v případě varianty Style 9000 korun navíc.

 

Právě se děje

Další zprávy