Šestá generace Volkswagenu Polo vstupuje do osmého produkčního roku a je třeba hned úvodem konstatovat, že už zažila bohatší časy. Zatímco na začátku si mohl zákazník ještě vybírat mezi benzinem, naftou a CNG, dnes pod kapotou zůstal už jen zážehový litrový tříválec ve třech verzích výkonu a také dvoulitrové TSI pro ty, kteří by snad zatoužili po sportovní verzi GTI.
Relativně hodně vzdálený rok zrodu aktuální generace Pola ale zároveň znamená, že vývoj modelu je dávno zaplacený a výrobce si může dovolit nasadit atraktivní ceny. Stačí si připomenout ceník Pola z roku 2004, kdy průměrná mzda dosahovala 17 500 korun - tehdy čtvrtá generace se čtyřokou maskou měla svůj základ na 269 900 korunách. S třídveřovou karoserií, bez klimatizace a s nepříliš oblíbenou tříválcovou dvanáctistovkou se skromným výkonem 40 kW.
Současné základní Polo je pětidveřové, nechybí mu manuální klimatizace a výkon litrového motoru povyskočil na 59 kW. Je tu také mnohem lepší komfortní a bezpečnostní výbava, stejně jako LED světla na obou koncích karoserie, v ceně je i decentní šedý lak.
Kdysi poměrně úzkoprsá automobilka nechávající si zaplatit za kdejakou samozřejmost je dnes tváří v tvář ostré asijské konkurenci o poznání velkorysejší. Pod volantem najdeme jednoduchou formu digitálního přístrojového štítu, uprostřed palubní desky je osmipalcový centrální displej. Jeho plastové výplně po stranách sice naznačují, že sem automobilka dokáže namontovat i větší obrazovku, ale zde je nutné si znovu připomenout - sedíme v tom nejlevnějším provedení.
Řešení, která jsou obvykle součástí na cenu orientovaných aut, bývají často uživatelsky mnohem příjemnější než ta, která používají vyšší verze. Zde to platí o mechanické ruční brzdě, ale i o již zmiňované manuální klimatizaci. Její tři samostatné otočné ovladače, kterými se reguluje teplota, intenzita větráku a směr proudění vzduchu, jsou milou připomínkou dob, kdy se takové věci daly ovládat po paměti.
Dobrou zprávou je, že i Polo s omezeným rozpočtem dokáže nabídnout typickou atmosféru Volkswagenů, pro kterou jsou auta z Wolfsburgu tak ceněná. Tedy třeba to, že jakmile se řidič usadí za volant, už po pár vteřinách nachází optimální polohu a nic z ovládání jej neirituje. Že kolem sebe vidí možná docela obyčejné plasty, ale čisté a účelně zpracované. A že obestavěným prostorem je Polo stále překvapivě skvělé, až se nabízí otázka, co vlastně na dnešních SUV všichni ti lidé vidí.
Pak tu jsou ale i jiné věci, které jedinci připomenou, že nic není zadarmo. Rozpočtovost testovaného Pola poněkud omezuje jeho praktické využití - typickým příkladem je nedělené opěradlo zadních sedadel. Na stropě také chybí madla a v podlaze kufru je sice místo na rezervu, krčí se tu ale jen levná lepicí sada.
Volkswagen Polo 1,0 MPI Limited
Motor: benzinový tříválec, 999 cm3
Výkon: 59 kW / 80 k při 5100 ot.min
Točivý moment: 93 Nm při 3700 ot.min
Nejvyšší rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,6 s
Průměrná spotřeba: 5,3 l / 100 km
Rozměry (d / š / v): 4074 / 1751 / 1451 mm
Rozvor náprav: 2552 mm
Objem zavazadlového prostoru: 351 / 1125 l
Pohotovostní / užitečná hmotnost: 1088 / 502 kg
Max. hmotnost nebrzděného / brzděného přívěsu: 570 / 800 kg
Cena modelu od: 389 900 Kč
Ačkoliv po městě a na okreskách nepůsobí základní tříválec jako chudý příbuzný, na dálnici už je zřetelně mimo svou komfortní zónu. Mírnější táhlé kopce s ním sice auto dokáže vyjet bez podřazení, ale za cenu výrazné ztráty rychlosti. Povolená stotřicítka se často zdá být nedosažitelnou metou, příjemná cestovní rychlost se pohybuje spíš kolem 110 km/h. I proto, že motor na povoleném limitu točí přes 4 tisíce otáček, což už začíná být nepříjemné i akusticky. Manuální převodovka pola má pět stupňů, šestistupňovou Volkswagen nenabízí ani k silnějším verzím.
Nezdá se však, že by rychlá dálniční jízda měla výrazný vliv na spotřebu. Ta se během testu držela mezi pěti a šesti litry, dlouhodobě se lze bez problémů pohybovat někde mezi oběma hranicemi.
Trochu překvapivě tak zájemce o levné Polo nemusí tolik slevit z nároků na komfort, kompromisy jej spíš dostihnou při jízdě po rychlostních komunikacích, kde se základní motor necítí ve své kůži. Kdo ale ví, že se s autem převážně pohybuje jinde a na dálnici se v pravém pruhu necítí upozaděně, pro toho může být i nejlevnější Volkswagen velmi dobrou volbou.