20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

9. Seat

2859 prodaných automobilů si na konci roku 1998 připsal Seat. Tahouny prodejů byly modely Toledo (926 kusů) a především Cordoba (1153 kusů), vznikající jako sedan nebo kombi Vario. Model byl technicky příbuzný s Ibizou, pro niž se rozhodlo 412 lidí. Zhruba polovina, 210 osob, si pořídila ještě menší Arosu. V nabídce figurovaly také velkoprostorové vozy Alhambra a Inca, vycházející z dodávky.

 

Právě se děje

Další zprávy