Vojtěch Štěpán
26. 11. 2022 7:00
Bez nápadu, málo odvážný a špatně zapadající do panoramatu, říkají někteří architekti o návrhu nového železničního mostu v Praze pod Vyšehradem. Jiní naopak oceňují odkaz na siluetu oblouků stávajícího mostu, řešení lávky pro pěší a cyklisty nebo nové vlakové zastávky na Výtoni. Návrh představila Správa železnic, v mezinárodní soutěži uspěla firma 2T engineering. Stavba má začít v roce 2026.
Beneš: Most mohl být odvážnější
"Nevím, jestli formální sledování původního železničního mostu pod Vyšehradem, který byl robustní a těžký, nemělo být spíše odvážnější. Původní most pocitově ze spodu uzavíral údolí Vltavy a odděloval ho od další části Podolí," říká architekt Ondřej Beneš.
V současném návrhu mostu vidí podobnost například s Trojským mostem, otevřeným v roce 2014. Nabízí též srovnání s Podolským mostem přes Vltavu. Tento most je podle Beneše postaven velmi dobře a modernisticky, tak se ale železničnímu mostu v Praze působit nedaří.
"Chápu, že toto řešení bylo konsenzuálně nejpřijatelnější, ale přijde mi, že pořád připomíná most původní. Je škoda, že most není odvážnější. Nebo naopak, že víc nectí původního ducha," komentuje návrh architekt.