Obce Tisem, Ješetice, Václavice a Libeř se inspirovaly zkušeností moravských Pozlovic. Ústavní soud v srpnu potvrdil, že si tamní radnice mohla nadiktovat tvrdé podmínky, za nichž byla ochotna souhlasit se stavbou stožárů vysokého napětí.
Obec v Bílých Karpatech si tak vymohla, že dráty vysokého napětí musí být v otevřené krajině zakopané v zemi. Po jejím vzoru zakotvily středočeské radnice do stavebních uzávěr, že plánovaná dálnice povede v podzemních tunelech nebo povrchových tubusech.
Stavby navíc nesmí narušit ráz krajiny v dolním Posázaví a na Benešovsku.
Dálnice 50 metrů od rodinných domů
"Naše představa o rozvoji obce je zcela jiná, než nám vnucuje stát a Středočeský kraj. Zachovalá krajina, klid a čistý vzduch je pro nás hodnotou, kterou chceme chránit," říká Milan Hruška, starosta obce Tisem.
Jako příklad bezohledného vedení nové dálnice uvádí Ekologický právní servis, který obce ve středních Čechách zastupuje, plánovaný kilometrový most, který je od rodinných domů v Libři vzdálený jen padesát metrů.
"Nález ústavního soudu v kauze Pozlovice potvrdil právo obcí hájit své zájmy, práva svých občanů a právo obce rozhodovat o využití svého území," tvrdí Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Bernard dodává, že podobné stavební uzávěry chtějí vydat další středočeské obce.
Stát: Budeme se bránit. I žalobou
Státní Ředitelství silnic a dálnic uvádí, je ochotno v krajním případě znovu podstoupit se středočeskými obcemi soud. Bez ohledu na verdikt Ústavního soudu je totiž přesvědčeno, že radnice překračují své kompetence.
"Budeme se bránit," potvrzuje Martin Höfler, který má v pražském závodu Ředitelství silnic a dálnic na starosti přípravu staveb.
"Smyslem stavební uzávěry je chránit budoucí využití území, nikoli úprava technických požadavků na provádění staveb. Další postup budeme koordinovat s krajským úřadem, můžeme se bránit i soudní cestou," dodal Höfler, podle něhož mají obce dost prostoru vyjádřit své požadavky v územním a stevebním řízení.
Stavební uzávěry stavbu zkomplikují
Ředitelství silnic a dálnic uznává, že stavební uzávěry stavbu dálnice přes střední Čechy zkomplikuje.
"V současné době ale není zřejmé, co to může způsobit s harmonogramem přípravy stavby," říká Martin Höfler. Dodal, že zatím se ani nedá vyčíslit, nakolik by se dálnice do Českých Budějovic prodražila, pokud by stavbaři museli na požadavky obcí přistoupit.
Celá dálnice z Prahy přes České Budějovice na hranice s Rakouskem by měla být dokončena nejdříve v roce 2020 a podle předběžných odhadů vyjde možná až na osmdesát miliard korun.
Podle Michala Bernarda z Ekologického právního servisu stavební uzávěry středočeských obcí prodraží autostrádu o miliardy a její výstavbu prodlouží o několik dalších let.
Obce se rozhodly vydat stavební uzávěry poté, co neuspěly se svými námitkami proti vedení dálnice. Radnice v Posázaví totiž chtěly tuto rekreační oblast nové dálnice ušetřit a navrhovaly spolu s několika nevládními organizacemi trasu, která by kopírovala současnou silnici přes Benešov.
Podle Ředitelství silnic a dálnic i Ministerstva životního prostředí je ovšem dálnice přes Posázaví nejlepší variantou. Tuto trasu schválila i vláda.