Obchvat stojí. Plzeň je ale plná aut dál

Pavel Baroch
7. 10. 2006 14:00
Plzeň - V pátek se otevřel celý obchvat Plzně. Obyvatelům města ovšem výraznější úlevu od nákladní dopravy nejspíš nepřinese. Uvnitř:FOTOGALERIE

Přestože bezmála před třemi lety byla zprovozněna větší část obchvatu Plzně, lidé v centru města jsou nadále vystaveni nadměrnému hluku, který způsobuje vážné zdravotní potíže.

Plzní nadále denně projíždějí tisíce nákladních vozidel.

Přibylo 80 procent nákladních aut

Před otevřením obchvatu vjelo do města takřka 4,5 tisíce kamionů denně. Po vstupu země do Evropské unie narostla nákladní doprava na dálnici z Prahy o osmdesát procent na sedm tisíc vozidel.

Podle posledního měření se asi 4,5 tisíce nákladních aut vydá po obchvatu a zhruba 2,5 tisíce nadále jede přes Plzeň.

Infobox

DOKONČENÝ OBCHVAT

  • Poslední úsek obchvatu z Černic do Litic byl otevřen v pátek.
  • Měří 3,5 kilometru a vyjde na 2,5 miliardy korun.
  • Nejnáročnější byl 380metrový tunel vrchem Valík, stál přes 1,5 miliardy.
  • Na tunel navazuje 450metrový most přes Úhlavu za 400 milionů.

"Zbylé kamiony v Plzni zůstávají," řekl Aktuálně.cz Petr Otásek, koordinátor výstavby obchvatu.

Otásek odhaduje, že těžkých vozidel ve městě už neubude, ani poté, co se v pátek otevřel poslední úsek obchvatu - tunel Valíkem.

"Občané pokles nejspíš ani nepoznají," soudí Otásek, podle něhož by teď bylo potřeba postavit západní okruh města. Pro auta, která jedou na Most či Karlovy Vary, je nejlepší trasa právě přes Plzeň.

Jenže budování souvislého silničního prstence kolem města je zatím v nedohlednu. "Nestaví se zatím nic," potvrzuje Otásek.

Hluk napomáhá infarktu i cukrovce

To, že obyvatelé Plzně úlevu od nákladních aut příliš nepocítili, dokládá i měření Státního zdravotního ústavu, který zjišťoval, v jakém hluku lidé v centru města žijí.

"Očekávali jsme, že když se postaví obchvat, tak se tamní situace zlepší," oznámil před časem zdravotní ústav. Jenže decibelů je v ulicích stejně jako před otevřením obchvatu.

Foto: www.freeimages.co.uk

Například na Klatovské třídě naměřili před časem hygienici v noci až 68 decibelů, přičemž maximální hranice je stanovena na 45 decibelů. Ve dne, kdy je limit 55, byl na frekventované ulici hluk až 75 decibelů.

Už při hranici 55 decibelků přitom zdravotníci hovoří o takzvané rekaci neovlivnitelné vůlí. Organismus reaguje například zvýšením krevního tlaku, svalovým napětím či únavou.

Nadměrný hluk například zhoršuje kvalitu spánku, což vede k únavě a nižší výkonnosti. V hluku se člověk hůře soustředí nebo učí.

Při dlouhodobém působení urychluje nadměrný hluk vznik civilizačních chorob, jako jsou infarkt, curkovka či porucha imunitního systému, anebo se zhoršuje průběh těchto chorob.

Velká města mají smůlu

Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země nepokládá situaci v Plzni za překvapivou.

"Dalo se to do značné míry očekávat," řekl Aktuálně.cz Patrik. Dodal, že obchvaty velkým sídlům obvykle výrazně neulehčí, protože velká část aut míří právě do měst.

Patrik proto tvrdí, že proti dopravě se radnice musí bránit jinak - například vnitřními okruhy nebo zklidňováním center měst.

Podle Petra Otáska, koordinátora výstavby obchvatu, se ale nedá říct, že by Plzni okruh nepomohl, i když uznává, že jsou mnozí lidé zklamaní. Vysvětlil, že nebýt obchvatu, mohla být situace ještě horší.

"Kdyby nebyl obchvat, těch sedm a půl tisíce aut by městem neprojelo. Doprava by se zastavila," tvrdí Otásek.

 

Právě se děje

Další zprávy