Dálniční síť v Česku rekordně poroste

mp, ČTK
31. 8. 2006 14:30
Praha - Nové úseky dálnic přibývají v Česku stále rychleji. Do roku 2009 by tu mělo vyrůst dalších 256 kilometrů dálnic a rychlostních silnic.
Silnice R55 u Olomouce
Silnice R55 u Olomouce | Foto: ŘSD

Jedná se o velmi radikální navýšení - zatím mohli řidiči využívat 560 kilometrů dálnic a 330 kilometrů rychlostních silnic. Rekordní počet nových úseků se do provozu zařadí ještě letos.

Tento plán představil dnes na tiskové konferenci generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Ročně prý současné tempo výstavby vyjde zhruba na 50 miliard korun.

Nejvíce nových kilometrů pro severní Moravu

Ani při tomto trendu však nebude možné do roku 2009 stihnout naplnit koncepci rozvoje silnic, kterou schválila vláda. Podle ní by v budoucnu v Česku mělo být 1000 km dálnic a 1100 km rychlostních silnic. "To ale není ani otázka následujících pěti let", uvedl ředitel Laušman.

Foto: Aktuálně.cz

Milovníci rychlejší jízdy si přijdou na své zejména v Moravskoslezském kraji, kde má do roku 2009 přibýt 76 kilometrů dálnic. Otevřena by měla být téměř celá dálnice D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou ke státní hranici s Polskem.

Zbývající úsek od Bohumína k hranicím začne Česko stavět až v době, kdy bude sousední Polsko budovat navazující dálnici na své straně. V kraji bude dokončen také úsek z Frýdku-Místku k polské hranici na silnici R48.

Na dalších 55 dálničních kilometrů se mohou řidiči těšit ve Středočeském kraji, kde bude otevřena zejména jižní část pražského okruhu. Pak také například na novou část dálnice D11 směrem od Poděbrad na Hradec Králové.

Další úseky dálnic budou dokončeny v Ústeckém kraji, a to 40 kilometrů na dálnici D8, v Olomouckém kraji 32 kilometrů na dálnici D1 a rychlostních silnicích R35 a R48. Naopak žádná výstavba není plánována v kraji Vysočina, kde je již dálniční sít kompletní.

Rizika? Peníze a ekologové

Šéf Ředitelství silnic a dálnic zároveň ale poukazuje na možná rizika, která mohou plánovanou výstavbu komunikací ohrozit. Jedním je objem peněz, které bude stát směřovat do fondu dopravy. Fond je hlavním zdrojem národních financí.

Laušman ale nepředpokládá, že by jakákoli budoucí vláda chtěla výstavbu dopravní infrastruktury omezovat. Další peníze na silnice stát získává z evropských fondů nebo úvěru od Evropské investiční banky.

Stavební prodlevy podle generálního ředitele mohou způsobit také protesty různých občanských a ekologických iniciativ, které budou chtít plány stavařů změnit.

 

Právě se děje

Další zprávy