Dálnice do Vídně skončí u soudu

Tomáš Fránek
9. 11. 2006 15:36
Brno - Po letech sporů dnes jihomoravští zastupitelé schválili trasu rychlostní komunikace R52 z Brna do Vídně přes Mikulov. Soud přesto bude.
Ilustrační záběr
Ilustrační záběr | Foto: ŘSD

Odpůrci trasy totiž trvají na tom, že svou stížnost u soudu podají.

Trasa kolem Pálavy

Zastupitelé dnes definitivně rozhodli - schválením územního plánu Břeclavska - trasu, která protne Novomlýnské nádrže a povede těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava. Dali jí přednost před využitím stávající dálnice D2 do Břeclavi, u níž se podle oponentů mohla rakouská dálnice napojit.

Jde o důležité rozhodnutí. Bez schválení územního plánu nemohly začít žádné práce.

"Po dnešku může být podepsána česko-rakouská dohoda o vedení R52. Ředitelství silnic a dálnic může začít jednat o výkupech pozemků a může podnikat další kroky spojené s projektem," uvedla krajská radní Anna Procházková. "Stavební povolení by mělo být vydáno v letech 2008 až 2009," dodala Procházková.

Půjdeme na soud

Zastupitelé svým rozhodnutím odmítli návrhy starostů a sedmnácti občanských sdružení. Ta chtěla prosadit trasu přes Břeclav.

Odpůrci už avizovali, že schválený návrh územního plánu napadnou u soudu. Ještě před jednáním zastupitele vyzvali, aby územní plán neschvalovali s tím, že je to poslední možnost, jak dát přednost jednání před silovým řešení.

"Odpůrcům R 52 nezbude, než se bránit soudní cestou," uvedl právník Pavel Černý, který odpůrce mikulovské trasy zastupuje.

Zastupitele dnes od schválení mikulovské trasy neodradilo ani to, že postup při jejím výběru (kromě starostů a občanských sdružení) kritizoval i ombudsman. Podle něj se úřady nevyvarovaly vážných chyb.

Motejl - podobně jako odpůrci mikulovské trasy - kritizoval jihomoravské politiky, že vůbec neberou v potaz možné využití stávající dálnice D2 a napojení do Rakouska obchvatem Břeclavi.

Motejlova kritika

Ekologům i veřejnému ochránci práv také vadí, že nebyl zkoumán možný vliv silnice na oblasti chráněné Naturou 2000, což je druhá nádrž Nových Mlýnů a také nedaleká Pálava.

Do Mikulova plánuje dovést rakouskou část dálnice A5 také dálniční společnost Asfinag, která si už pro tuto trasu vyžádala stanovisko české strany. Na rakouské straně má být dálnice hotova do roku 2010.

Tento týden ale rakouský deník Der Standard uvedl, že kvůli vysokým dluhům Asfinagu se musí přehodnotit priority v budování dálnic a ohroženo je tak i financování a výstavba posledního úseku A5 do Mikulova.

Společnost, která prý nahromadila dluhy ve výši 9,8 miliard eur (přes 274 miliardy korun), nyní musí podle rakouského listu sáhnout k přepracování svého generálního dopravního plánu.

Také na rakouské straně navíc budování dálnice A5 na Brno řeší soud. Na ten se obrátili ekologové, kterým se nelíbí posuzování vlivu dálnice A5 na životní prostředí. 

 

Právě se děje

Další zprávy