Při pádu lanovky na Ještědu zahynul průvodčí, kabina se zřítila z třiceti metrů

Při pádu lanovky na Ještědu zahynul průvodčí. Kabina spadla z 30 metrů
Kabinová lanovka na Ještěd.
Podle informací policie byl pád lanovky nahlášen kolem 13:30. První kabina spadla u prvního pilíře lanovky zhruba z třicetimetrové výšky a je zcela zdemolovaná.
Pád kabiny lanovky vedoucí na Ještěd.
Tragický pád lanovky vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Žádá svědky neštěstí, aby se přihlásili na linku 158. Zobrazit 10 fotografií
Foto: ČTK
Domácí ČTK Domácí, ČTK
Aktualizováno 31. 10. 2021 21:56
V Liberci spadla v neděli odpoledne kabina lanovky na Ještěd. V tu dobu v ní jel jen průvodčí, svým zraněním podlehl. Kabina spadla u prvního pilíře lanovky zhruba z třicetimetrové výšky. Z druhé kabiny, která zůstala stát, záchranáři evakuovali 13 cestujících a druhého průvodčího. Příčiny tragédie zatím nejsou známé. Policie případ vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

K pádu kabiny došlo kolem půl druhé odpoledne. Podle zpravodaje Aktuálně.cz leží jedna z kabin na zemi přibližně v polovině trasy u podpěrného sloupu. Druhá kabina zůstala zavěšena na nosném laně asi 15 metrů nad zemí. Hasiči z ní evakuovali 14 lidí, nikdo nebyl zraněn.

„Těchto 14 osob bylo ošetřeno a vyšetřeno na základně horské služby. Jednalo se především o psychické obtíže, protože samozřejmě viděli pád té lanovky,“ uvedl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev. 

Kabina spadla u prvního pilíře lanovky zhruba z třicetimetrové výšky.
Kabina spadla u prvního pilíře lanovky zhruba z třicetimetrové výšky. | Foto: ČTK

Na místě s nimi pracovali záchranáři i psycholog. „Potom jsme ošetřili i jednoho zaměstnance Českých drah, který měl psychické obtíže,“ dodal mluvčí záchranářů. Stav jednoho z členů pozemního personálu lanovky si podle něj vyžádal převoz do nemocnice k dalšímu vyšetření a ošetření.

Okolo zřícené kabiny se pohybovalo velké množství hasičů a zdravotníků, zásah komplikoval příkrý terén. Technika se totiž dostane jen na cestu několik desítek metrů pod místem tragédie, v blízkosti skokanských můstků. Další sanitky a hasičské vozy vyčkávaly u dolní stanice lanovky, popsal zpravodaj Aktuálně.cz.

Policie hledá svědky nehody

Příčiny tragédie zatím nejsou známé. Policie případ vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Žádá svědky dosud nevyslechnuté svědky neštěstí, aby se přihlásili na linku 158, případně aby poskytli videozáznamy ze svých telefonů.

Drážní inspekce odhaduje, že vyšetřování příčiny nehody potrvá nejspíš měsíce. „Podle zákona máme na vyšetření mimořádné události na drahách až 12 měsíců,“ řekl mluvčí inspekce Martin Drápal. Inspektoři se podle něj budou zabývat jak dokumentací, tak i tím, jak vypadaly technické prohlídky nebo vyjádřením pracovníků dráhy. 

Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. Ve více než 80leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.

Destrukce tažného lana

Podle ředitele provozu osobní dopravy Českých drah při nehodě lanovky došlo k destrukci tažného lana, uvedla Česká televize. Lanovka má předepsaný systém pravidelných prohlídek, kontrol a revizí, informovaly České dráhy v reakci na nehodu. Denně se provádí vizuální prohlídka zařízení s vyzkoušením bezpečnostních prvků. Každé pondělí se koná pravidelná údržba zaměřená na odstranění případných závad, mazání zařízení a další drobné opravy.

Každé dva týdny projde lanovka větší prohlídkou a jednou měsíčně komplexní kontrolou s protokolárními zápisy. Velké revize se dělají na lanové dráze dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim mezi letní a zimní sezonou. Od pondělí 1. listopadu měla být lanovka mimo provoz kvůli pravidelné revizi.

Z druhé kabiny hasiči a záchranáři evakuovali 14 lidí, nikdo nebyl zraněn.
Z druhé kabiny hasiči a záchranáři evakuovali 14 lidí, nikdo nebyl zraněn. | Foto: HZS Libereckého kraje

„Lana mají předepsanou defektoskopickou kontrolu, která se provádí u nosného lana každé tři roky a u menších lan, tažného a přítažného, každé dva roky,“ popsal údržbu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Poslední kontrolou prošlo tažné lano loni v listopadu. „Další defektoskopickou zkoušku znalec doporučil provést do listopadu 2022,“ dodal mluvčí.

Loni vyvezla na vrchol 211 tisíc lidí

Dvoukabinová lanovka na Ještěd patří mezi nejstarší klasické lanové dráhy, postavila ji v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Nyní jde o jedinou lanovku v majetku Českých drah. Trať je dlouhá 1188 metrů. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, horní pod vrcholem Ještědu o 400 metrů výš. Jedna kabina pojme v běžném provozu až 35 lidí. 

Podle ředitele provozu osobní dopravy Českých drah při nehodě lanovky došlo k destrukci tažného lana.
Podle ředitele provozu osobní dopravy Českých drah při nehodě lanovky došlo k destrukci tažného lana. | Foto: Správa železnic

Lanovka je oblíbenou turistickou atrakcí, loni vyvezla na vrchol 211 tisíc lidí. Před dvěma lety prošlo rekonstrukcí elektrické zařízení, oprava byla spojena s výměnou pohonu a zabezpečovacího zařízení. Loni byla lanovka kvůli koronavirovým opatřením více než 100 dnů mimo provoz, důvodem přerušení provozu byly i technické problémy. Kvůli technickým problémům stála lanovka také letos v září.

Podobné nehody s tragickými následky nejsou v Česku časté. Jeden člověk zemřel v listopadu 2013 u Špindlerova Mlýna. Při zřícení nákladní lanovky k chatě Bumbálka tehdy zahynul jeden muž a další čtyři lidé se zranili. Neštěstí se stalo, když rodina se dvěma dětmi, která přijela do Krkonoš na víkend, nastoupila v dolní stanici na korbu lanovky. Po přetržení tažného lana se korba zhruba z deseti metrů zřítila na příkrý svah směrem k Labi.

Při pádu lanovky na Ještědu zahynul průvodčí. Kabina se zřítila z třiceti metrů | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy