Praha - Ředitelství silnic a dálnic koncem loňského roku slíbilo kvalitní tendr, v němž vybere firmy pro odtahy na dálnicích. Aby skončilo zadávání práce bez soutěže čtyřem vyvoleným firmám. Jenže po necelém čtvrt roce je jasné, že tak jednoduché to nebude. A že firmy mohou být znovu zvolené dopředu.
Už před měsícem vytáhla asociace odtahových služeb podezření, že výběrové řízení na zajímavý stamilionový byznys je šité na míru dvěma současným odtahovkám, které na dálnicích působí. A nyní pochybnosti ještě zesílily. Jak zjistil online deník Aktuálně.cz, minulý čtvrtek začal tendr řešit i antimonopolní úřad. "Zahájili jsme prvostupňové správní řízení z moci úřední," potvrdil mluvčí ochránců hospodářské soutěže Martin Švanda.
Dodal, že úřad pochybuje o férovosti nastavených zadávacích podmínek, které mohou porušovat české zákony a diskriminovat některé uchazeče. I proto rovnou ŘSD zakázal uzavřít smlouvu s případnými vítězi, kteří by soutěžní kritéria splnili.
Správci dálnic uvedli, že se na antimonopolní úřad obrátil se stížností jeden z uchazečů. A prošetření zakázky považují za plus. "Alespoň se ukáže, že jsme nic neskrývali a vypsali ji opravdu transparentně," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Vyšetřování ale přinese další zdržení oproti původně naplánovaným termínům. Začátkem února muselo ŘSD o měsíc odložit termín otevírání obálek s nabídkami kvůli vypořádání velkého množství dotazů a námitek k zadání soutěže a tento týden lhůtu posunulo ještě jednou, tentokrát na konec března. Zda ale do té doby stihne antimonopolní úřad prověřit detaily zakázky, není jisté.
Proti zadání soutěže se veřejně ozvalo mnoho odtahových firem včetně asociace, která je sdružuje. Místopředseda asociace Aleš Kalík už dříve pro Aktuálně.cz řekl, že ŘSD stanovilo zbytečně přísné podmínky, které mohou v Česku splnit jen dvě firmy - Pretol HB a Jerex, které už dnes pracují na klíčových autostrádách D1 a D2 a kromě odtahů dostávají i jinou práci. Například spravují svodidla nebo odstraňují nečistoty. Podle Kalíka tak vzniklo podezření, že je pro ně tendr dopředu připravený.
"Většina indicií ze zadávacích podmínek tomu jistě nasvědčuje. Dá se to doložit například požadovanou technikou, která je jakoby opsaná ze seznamů techniky vlastněné těmito dvěma společnostmi,“ řekl Kalík.
Vadí mu zejména příliš vysoké nároky na vzdělání pracovníků dispečinku nebo podmínka mít ve vozovém parku i jeřáb s nosností padesát tun. To je podle Kalíka zbytečné.
ŘSD ale opakovaně říká, že tvrdými podmínkami na vybavení firem a jejich personál chtělo zajistit skutečně kvalitní služby. Aby v případě potřeby zasáhly rychle a dokázaly dálnici co nejdřív zprůjezdnit. "Především z ní odstranit havarovaný kamion, který je největším bezpečnostním rizikem," tvrdí mluvčí Jan Rýdl.