Soutěž o odtahy na dálnicích se zbrzdila. Vzniklo podezření, že je šitá na míru dvěma firmám

Petr Koděra Petr Koděra
10. 2. 2016 18:04
Ředitelství silnic a dálnic odložilo termín pro otevírání obálek v soutěži, při níž vybírá odtahové firmy na české dálnice. Jen vítězové pak budou smět na dálnicích působit. ŘSD odmítá důvody prodloužení tendru sdělit. Zřejmě chce získat čas na vypořádání velkého počtu námitek proti zadání soutěže. Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka vzniklo podezření, že je tendr ušitý na míru dvěma tuzemským firmám, s nimiž už ŘSD spolupracuje. Správci dálnic musí řešit ještě další důležitou věc: jak zamezit přemrštěným cenám pomoci motoristům v nouzi.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Na Ředitelství silnic a dálnic se náhle zbrzdila soutěž o zajímavý byznys. Jde o výlučné povolení odtahovat nepojízdná auta z českých dálnic. Správci dálnic, kteří díky novému silničnímu zákonu dostanou už koncem příštího týdne pravomoc nařídit na dálnicích odtah a vybírají si k tomu partnery, měli původně už v pondělí otvírat obálky s nabídkami. Nakonec ale termín v tichosti o měsíc posunuli.

Důvody odmítl mluvčí Jan Rýdl komentovat. Potvrdil jen odložení termínu. "Víc se k probíhajícímu výběrovému řízení zatím nebudeme vyjadřovat," řekl Rýdl.

Podle informací online deníku Aktuálně.cz chce ŘSD získat čas na vypořádání velkého množství námitek firem, kterým vadí především požadavky na technické vybavení. Asociace odtahových firem považuje podmínky ŘSD za přehnané a tvrdí, že je mohou splnit jen dvě tuzemské firmy - Pretol HB a Jerex, které už dnes pro ŘSD pracují na klíčových autostrádách D1 a D2. Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka tak vzniklo podezření, že je tendr ušitý na míru.

"Většina indicií ze zadávacích podmínek tomu jistě nasvědčuje. Dá se to doložit například požadovanou technikou, která je jakoby opsaná ze seznamů techniky vlastněné těmito dvěma společnostmi," řekl Kalík.

Tendr změní dosavadní praxi, kdy si ŘSD objednávalo odtahové služby bez soutěže u vybraných firem.

Jeřáb je potřeba

ŘSD odmítlo podezření z účelového postupu, o kterém se zmínil na webu Kverulant.org i protikorupční aktivista Vojtěch Razima. "Výběrové řízení bude transparentní," vzkázal mluvčí Jan Rýdl.

Vysoké nároky na vybavení firmy lidmi a těžkou technikou včetně jeřábu zdůvodňuje ŘSD tím, že je potřeba dálnici v případě problému rychle zprůjezdnit. "Nemůžeme si kvůli bezpečnosti provozu dovolit žádné prodlevy. Chceme mít jistotu, že firma bude profesionální a vše zvládne na první pokus," řekl Rýdl.

Dodal, že jde hlavně o odstranění havarovaných nebo porouchaných zahraničních kamionů, jejichž asistenční služba by dorazila na místo až za několik hodin. "Tak dlouho je tam nechat nemůžeme, je to příliš velké riziko pro ostatní řidiče," podotkl Rýdl.

Zatímco zástupce společnosti Jerex se redakci nepodařilo kontaktovat, firma Pretol ústy výkonného ředitele Davida Hlušičky potvrdila, že se soutěže zúčastní. O dalších podrobnostech včetně spekulací o domluveném tendru se ale nechtěl bavit.

Jak zamezit předraženým službám lovců nehod

ŘSD musí kromě problému s podmínkami soutěže řešit ještě další důležitou věc: jak zamezit předražování pomoci motoristům v nouzi. Nemusí jít ani o nehodu, stačí chybně natankované palivo nebo prasklá pneumatika. Většina řidičů sice má asistenci předplacenou jako součást balíčku od výrobce k novému vozu nebo v rámci autopojištění, často se ale stane, že přijedou "lovci nehod", auto odvlečou do spřízněného servisu a nafakturují přemrštěné částky. Pojišťovny je pak odmítají proplatit.

Nově se teď řidiči obávají, zda ŘSD nebude záměrně přihrávat práci vítězům tendru. Správci dálnic to odmítají. Ujišťují, že nebudou motoristy šikanovat a nařizovat odtah jinou firmou než tou, s níž řidič uzavřel už dříve smlouvu o asistenci. "Řidiči musí zůstat právo vyřídit si vše v rámci svých předplacených služeb. Zároveň ale nesmí na dálnici překážet dlouho," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Navíc si ŘSD věří, že ceny služeb v soutěži srazí tak, aby nevadily ani pojišťovnám.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Lazio vyhrálo pojedenácté v řadě a ztrácí tři body na Juventus

Fotbalisté Lazia Řím zdolali ve 20. kole italské ligy 5:1 Sampdorii Janov, za kterou odehrál první poločas český záložník Jakub Jankto. Třikrát se prosadil kanonýr Ciro Immobile. Díky jedenácté výhře za sebou ztrácí Lazio z třetí pozice bod na druhý Inter Milán a tři body na vedoucí Juventus Turín.

Lazio rozhodlo o vítězství za 20 minut, kdy třikrát skórovalo. Nejprve se trefil Felipe Caicedo a poté dvakrát Immobile. Po přestávce upravili skóre Bastos a znovu Immobile, který druhým gólem z penalty završil hattrick. Italský reprezentant je s 23 trefami nejlepším střelcem Serie A. Za hosty snížil Karol Linetty. Od 74. minuty dohrávali bez vyloučeného Juliana Chabota.

Sampdoria nenavázala na výhru 5:1 nad Brescií z minulého kola a je šestnáctá.

Fiorentina vyhrála v Neapoli 2:0 a bodově se na svého soupeře dotáhla. Pod druhý ligový triumf "Fialek" za sebou se podepsali Federico Chiesa a Dušan Vlahovič. Neapol prohrála v lize potřetí v řadě a od prosincového nástupu trenéra Gennara Gattusa nebodovala ve čtyřech z pěti utkání Serie A.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Ministr zahraničí KLDR přišel o svůj post, tvrdí americký portál

Severokorejský ministr zahraničí Ri Jong-ho přišel o svůj post. Oznámil to americký portál NK News, který se specializuje na informace z KLDR. Pokud se zpráva potvrdí, půjde podle serveru o významnou změnu, která může mít nemalý vliv na severokorejskou diplomacii.

NK News se odvolává na své zdroje v Pchjongjangu, které uvedly, že dosavadního ministra by měl vystřídat Ri Son-kwon, někdejší šéf Výboru pro mírové sjednocení vlasti (CPRK). Tento diplomat byl mimo jiné vedoucím severokorejské delegace při klíčových jednáních mezi KLDR a Jižní Koreou na začátku roku 2018.

Ri Jong-ho působil ve funkci šéfa severokorejské diplomacie od roku 2016, zahraniční politikou se podle amerického serveru zabývá 38 let.

Zdroj: ČTK
Další zprávy