Soutěž o odtahy na dálnicích se zbrzdila. Vzniklo podezření, že je šitá na míru dvěma firmám

Petr Koděra Petr Koděra
10. 2. 2016 18:04
Ředitelství silnic a dálnic odložilo termín pro otevírání obálek v soutěži, při níž vybírá odtahové firmy na české dálnice. Jen vítězové pak budou smět na dálnicích působit. ŘSD odmítá důvody prodloužení tendru sdělit. Zřejmě chce získat čas na vypořádání velkého počtu námitek proti zadání soutěže. Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka vzniklo podezření, že je tendr ušitý na míru dvěma tuzemským firmám, s nimiž už ŘSD spolupracuje. Správci dálnic musí řešit ještě další důležitou věc: jak zamezit přemrštěným cenám pomoci motoristům v nouzi.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Na Ředitelství silnic a dálnic se náhle zbrzdila soutěž o zajímavý byznys. Jde o výlučné povolení odtahovat nepojízdná auta z českých dálnic. Správci dálnic, kteří díky novému silničnímu zákonu dostanou už koncem příštího týdne pravomoc nařídit na dálnicích odtah a vybírají si k tomu partnery, měli původně už v pondělí otvírat obálky s nabídkami. Nakonec ale termín v tichosti o měsíc posunuli.

Důvody odmítl mluvčí Jan Rýdl komentovat. Potvrdil jen odložení termínu. "Víc se k probíhajícímu výběrovému řízení zatím nebudeme vyjadřovat," řekl Rýdl.

Podle informací online deníku Aktuálně.cz chce ŘSD získat čas na vypořádání velkého množství námitek firem, kterým vadí především požadavky na technické vybavení. Asociace odtahových firem považuje podmínky ŘSD za přehnané a tvrdí, že je mohou splnit jen dvě tuzemské firmy - Pretol HB a Jerex, které už dnes pro ŘSD pracují na klíčových autostrádách D1 a D2. Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka tak vzniklo podezření, že je tendr ušitý na míru.

"Většina indicií ze zadávacích podmínek tomu jistě nasvědčuje. Dá se to doložit například požadovanou technikou, která je jakoby opsaná ze seznamů techniky vlastněné těmito dvěma společnostmi," řekl Kalík.

Tendr změní dosavadní praxi, kdy si ŘSD objednávalo odtahové služby bez soutěže u vybraných firem.

Jeřáb je potřeba

ŘSD odmítlo podezření z účelového postupu, o kterém se zmínil na webu Kverulant.org i protikorupční aktivista Vojtěch Razima. "Výběrové řízení bude transparentní," vzkázal mluvčí Jan Rýdl.

Vysoké nároky na vybavení firmy lidmi a těžkou technikou včetně jeřábu zdůvodňuje ŘSD tím, že je potřeba dálnici v případě problému rychle zprůjezdnit. "Nemůžeme si kvůli bezpečnosti provozu dovolit žádné prodlevy. Chceme mít jistotu, že firma bude profesionální a vše zvládne na první pokus," řekl Rýdl.

Dodal, že jde hlavně o odstranění havarovaných nebo porouchaných zahraničních kamionů, jejichž asistenční služba by dorazila na místo až za několik hodin. "Tak dlouho je tam nechat nemůžeme, je to příliš velké riziko pro ostatní řidiče," podotkl Rýdl.

Zatímco zástupce společnosti Jerex se redakci nepodařilo kontaktovat, firma Pretol ústy výkonného ředitele Davida Hlušičky potvrdila, že se soutěže zúčastní. O dalších podrobnostech včetně spekulací o domluveném tendru se ale nechtěl bavit.

Jak zamezit předraženým službám lovců nehod

ŘSD musí kromě problému s podmínkami soutěže řešit ještě další důležitou věc: jak zamezit předražování pomoci motoristům v nouzi. Nemusí jít ani o nehodu, stačí chybně natankované palivo nebo prasklá pneumatika. Většina řidičů sice má asistenci předplacenou jako součást balíčku od výrobce k novému vozu nebo v rámci autopojištění, často se ale stane, že přijedou "lovci nehod", auto odvlečou do spřízněného servisu a nafakturují přemrštěné částky. Pojišťovny je pak odmítají proplatit.

Nově se teď řidiči obávají, zda ŘSD nebude záměrně přihrávat práci vítězům tendru. Správci dálnic to odmítají. Ujišťují, že nebudou motoristy šikanovat a nařizovat odtah jinou firmou než tou, s níž řidič uzavřel už dříve smlouvu o asistenci. "Řidiči musí zůstat právo vyřídit si vše v rámci svých předplacených služeb. Zároveň ale nesmí na dálnici překážet dlouho," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Navíc si ŘSD věří, že ceny služeb v soutěži srazí tak, aby nevadily ani pojišťovnám.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy