Taxikáři v Praze chtěli opět stávkovat, nakonec se ale rozhodli protest odložit. Jak jejich kroky vnímáte?
Rozumím některým jejich argumentům, ale s typem nátlaku, který hraničí s vydíráním, nesouhlasím. Zástupci taxislužeb s námi na pracovních jednáních normálně řeší, jak legislativu upravit, a mezitím jiná skupina vymýšlí akce v ulicích. Takhle by taxikáři lepší pověst u veřejnosti opravdu nezískali. Jsem rád, že se nakonec rozhodli protest odvolat.
Taxikáři se vymezují proti přepravě organizované skrz mobilní aplikace. Co v této oblasti chystá ministerstvo dopravy?
Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, ale všichni musí dodržovat stejná pravidla. Platí to pro běžnou taxislužbu i třeba pro Uber. Ignorování technologického pokroku by nás vracelo zpátky do minulého století, proto mi přijde naprosto v pořádku, když alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace. Jejich používání bude regulováno úplně stejně, jako je tomu u taxametrů. Naším cílem je, aby všichni měli rovné podmínky na trhu.
Takže je reálné, že nebudou v dohledné době potřeba taxametry, střešní svítilny ani znalost místopisu?
Nechceme taxametry úplně zrušit. Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly či přednostní pruhy ve městech, budou nadále mít označení TAXI a cenu bude počítat taxametr. Kromě toho bude možnost označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích. Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě. Mobilní aplikace tedy nebude počítat najeté kilometry, má to být způsob, jak elektronicky předem schválit podmínky dopravy. Vyžadovat místopis už v době navigací není nezbytně nutné. Uvidíme ale, jak se na tuto věc dívají velká města a další členové expertního týmu.
Někteří taxikáři argumentují, že do vybavení aut a svých znalostí hodně investovali a není fér, že by to nyní mělo být k ničemu.
Chápu taxikáře, nicméně vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat. Služby jsou tu přece hlavně pro cestující, nikoliv pro jejich provozovatele. Na druhé straně ale není možné, aby někdo ignoroval zákon a tvrdil, že na něj neplatí, protože má novou technologii. Dokud zákon neupravíme, platí současná pravidla a mají se vymáhat. Současní taxikáři si musejí zvyknout, že cestující chce znát dopředu cenu a nechce být nemile překvapený až při placení. Řidiči Uberu zase budou muset dodržovat pravidla, mít licenci a řídit se vyhláškou ve městě, kde jezdí.
Kterými zeměmi se při psaní nového zákona inspirujete?
Jednou ze zemí, kterou se inspirujeme, je Estonsko. Mají zákon, jehož prostřednictvím popisují a regulují celou oblast sdílených dopravních služeb. Hledáme ale rozumné řešení v českých podmínkách, neopisujeme doslova cizí legislativu. Proto jsme v minulých týdnech posbírali připomínky od všech, kteří mají k přípravě novely co říci.
Jaké povinnosti zůstanou pro Uber z nynějšího systému?
Uber bude mít stejné povinnosti jako každý jiný podnikatel v taxislužbě. Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. A vozidlo pro komerční přepravu bude označeno například nálepkou.
Budou se nějak měnit sankce, které budou za porušení pravidel hrozit?
Sankce za černou taxislužbu a porušování pravidel jsme nedávno zpřísnili. Takže nyní o další změně sankcí neuvažujeme. Platí, že bez oprávnění řidiče taxislužby bude možné uložit zákaz činnosti na šest měsíců až dva roky. Dopravní úřady jednotlivých měst mohou dodržování zákona v praxi kontrolovat a pokutovat.
Je nějaká úprava či vize, kterou chystaná novela neřeší, ale kterou byste ve vztahu ke smluvní přepravě chtěl do budoucna ještě prosadit?
Společně s ostatními ministerstvy se podílíme na analýze toho, jak do budoucna upravit v zákoně služby takzvané sdílené ekonomiky. Tato problematika je ale podobně jako ve všech státech EU složitá a dotýká se různých oblastí ekonomiky. Jde o zásadní krok, který nelze ušít horkou jehlou a vztahovat ho pouze k činnosti jedné společnosti. Budeme muset definovat, kdy se skutečně jedná o sdílenou ekonomiku, která má svůj režim, a kdy jde o běžné podnikání. Také budeme muset spolu s ministerstvem financí vymyslet podmínky fungování EET pro všechny druhy taxislužby.