K otázkám se v loňském školním roce vyjadřovalo 15 700 žáků prvního a 13 800 žáků druhého stupně ze 137 základních škol v Česku, spolu s nimi i 21 300 rodičů.
Dvě třetiny dětí na druhém stupni základních škol uvedly, že se nesetkaly se šikanou, zhruba pětina o ní ví z doslechu. Přímým svědkem šikany bylo podle průzkumu devět procent dětí, 12 procent se stalo obětí šikany a dvě procenta dotázaných žáků se přiznala, že šikanovali druhé.
"Termín šikana je samozřejmě velice široký a každý jej může vnímat individuálně. Při interpretaci výsledků je proto třeba mít na paměti, že pod termín šikana se mohou skrýt nežádoucí jevy od slovních útoků, posměšků, ponižování přes ostrakizaci jednotlivců až po fyzické útoky," řekla Tzurna.
Pětina dotázaných dětí odpověděla, že se v jejich třídách běžně, skoro denně stává, že někdo někomu ubližuje slovně. Další čtvrtina odpověděla, že se to děje docela často. Podle odborníků narůstá míra ponižování spolužáků na internetu a sociálních sítích. Aktuálně jej jako velmi častý a častý jev uvádí šest procent žáků druhého stupně.
Většina dětí na prvním stupni vnímá školu jako bezpečné prostředí. Tři čtvrtiny dětí se ostatních dětí nebojí, čtvrtina uvedla, že se ostatních bojí jenom občas. Čtyři procenta žáků na prvním stupni přiznávají, že z některých spolužáků mají strach často. "Pokud konkrétní škola v rámci šetření zachytí takové podobné, byť sebemenší, obavy, neměla by je brát na lehkou váhu," řekla vedoucí projektu Scio Mapa školy Anna Tzurna.
Většina žáků prvního stupně má podle průzkumu svou školu ráda a kdyby ji měli oznámkovat, dali by jí v 58 procentech případů jedničku a ve 29 procentech dvojku. Školy by podle odborníků dostaly průměrnou známku 1,61, devět z deseti nejmladších žáků je ve škole spokojených. Nejoblíbenějšími předměty na prvním stupni jsou všechny výchovy, tedy tělesná, výtvarná nebo hudební. Mezi oblíbené předměty patří i pracovní činnosti nebo matematika, kterou mají rády skoro dvě třetiny dětí na prvním stupni.
I na druhém stupni zůstávají mezi nejoblíbenějšími předměty tělesná a výtvarná výchova, matematiku ale vystřídala angličtina a těsně za ní informatika. Z meziročních srovnání výsledků průzkumu mezi žáky druhého stupně je podle odborníků zároveň vidět zvolna klesající pocit pohody mezi spolužáky ve třídě.
Průzkum byl anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy.