Soud žádá tvrdé sankce za nebezpečné předjíždění

Tomáš Fránek
3. 3. 2010 11:30
Nejvyšší správní soud rozhodoval případ sedmitisícové pokuty za špatné předjíždění
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Nemusíte přímo bourat nebo způsobit nehodu jiným. Ale pokud předjíždíte ve stylu "plná čára není zeď", počítejte s trestem.

Online deník Aktuálně.cz se dostal k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který posuzoval dopravní nehodu z Přerova. Jde o případ, ve kterém předjíždějící žena na motocyklu dostala pokutu 7 tisíc korun a zákaz řízení na osm měsíců. Přitom nebyla hlavním viníkem nehody.

Trestu se bránila - a neuspěla. Soud nyní řekl, že pro posouzení viny (stejně jako výše trestu) pro řidiče, kteří předjíždí v místech, kde jsou nevhodné nebo ztížené podmínky pro objetí dalších aut, není podstatné, co nakonec způsobí. Tedy - nezáleží na tom, jestli se nehoda stane či nikoli.

Už samo nevhodné předjíždění totiž ohrožuje bezpečnost provozu na silnicích, a tudíž nejde jen o minimální porušení zákona.

Verdikt soudu je součástí sbírky nejdůležitějších verdiktů českých soudů, a slouží tak i jako vodítko v dalších podobných případech.

Srážka v jednosměrce

K čemu vlastně v Přerově před dvěma lety došlo? 

Žena na motocyklu Suzuki začala v jednosměrné ulici - a nedaleko přechodu pro chodce - předjíždět kolonu stojících aut.

Toho si nevšimla řidička Škody Fabie, která začala odbočovat na parkoviště. Srazily se. Nikdo nebyl zraněn, škoda na motocyklu i autu dosáhla asi 60 tisíc korun.

Správní úřad rozhodl, že řidičky motocyklu chybovala a za přestupek dostala pokutu ve výši 7 tisíc korun. Také jí zakázal řízení na osm měsíců.

Motocyklistka se ale obrátila na soud a Krajský soud v Ostravě trest zrušil. Podle soudců totiž úředníci při rozhodnutí o trestu nevzali v potaz znalecký posudek, podle kterého byla hlavním viníkem nehody řidička Škody Fabie. "Řidička Škody Fabie měla tedy účinnou možnost střetu s motocyklem řízeným zabránit, jestliže by před vybočením vlevo sledovala důsledně situaci a provoz za sebou," rozhodli soudci.

Kdo co za volantem musí

Podle tehdejšího verdiktu se řidič odbočujícího vozidla musí vždy přesvědčit, že nemůže svým počínáním nikoho ohrozit. Úřady tak sice zahájily také řízení s řidičkou Škody, ale nijak se to neprojevilo na výši trestu pro motocyklistku.

"Z dosavadního dokazování vyplývá, že pokud lze hovořit o zavinění motocyklistky, pak jde o zavinění minimální a v té souvislosti je také uložená sankce neadekvátní," rozhodli soudci v Ostravě.

Zástupci Krajského úřadu v Olomouci, kam celý případ doputoval k rozhodnutí, však stížnost přeposlali na Nejvyšší správní soud.

"Názor krajského soudu o přílišné tvrdosti pokuty je neopodstatněný, sankce byla uložena v dolní hranici zákonného rozpětí. Zavinění motocyklistky nebylo minimální, předjíždění v bezprostřední blízkosti přechodu pro chodce je velmi nebezpečný úkon, jehož následky bývají mnohdy tragické," uvedli ve stížnosti krajští úředníci.

K nehodě dojít nemusí

Nejvyšší správní soud stížnosti vyhověl. A nařídil nové projednání celého případu.

Podle senátu soudu vedeného soudcem Radanem Malíkem s posouzení případu vyplývá, že řidička Škody Fabie měla možnost střetu zabránit. Otázkou však zůstává, zda mohla v takové situaci (kolona aut na poměrně úzké jednosměrné ulici a blízkost přechodu pro chodce) předpokládat, že tam bude někdo předjíždět.

"Podle posudku by motocyklistka srážce předešla, kdyby se nepohybovala mimo kolonu aut. Ale i kdyby způsob jízdy motocyklistky nebyl v souladu se zákonem, nebyl to hlavní důvod střetu s vozidlem," uvedli soudci.

To však nemůže vést k tomu, že by měla motocyklistka s celé situace vyváznout bez trestu.

"Nelze dospět k závěru, že motocyklistka není odpovědna za své jednání bezprostředně před dopravní nehodou, které bylo vyhodnoceno jako jednání přestupkové, a proto jí také byla uložena příslušná sankce v podobě pokuty a zákazu činnosti," rozhodli soudci s tím, že předjíždění kolony aut v blízkosti přechodu v pořádku nebylo.

Soudci také pro budoucí projednávání podobných případů potvrdili, že pro posuzování přestupků pro předjíždění není rozhodující, zda nakonec došlo k nehodě.

"Podstatné je, že došlo k ohrožení zájmu společnosti na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu," rozhodli soudci.

 

Právě se děje

Další zprávy