Výzkum škol v Česku: Žáci se tu musí cítit dobře, jinak se výsledky nedostaví

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Učitelé v digitální gramotnosti zaostávají za žáky (ilustrační foto).
Učitelé v digitální gramotnosti zaostávají za žáky (ilustrační foto). | Foto: Shutterstock

Nadšený učitel

Žáci, kteří mají motivovaného učitele, dosahují lepších výsledků. Jedná se o takové žáky, kteří souhlasili s výroky (týkající se v případě PISA 2018 dvou posledních hodin češtiny před psaním testu) jako: "Bylo zřejmé, že nás učitel rád učí", "Nadšení učitele mě motivovalo", "Bylo zřejmé, že se učitel rád zabývá probíraným učivem" nebo "Na učiteli byla vidět radost z výuky". 

Jak šetření ukázalo, přístup učitele s nadšením pro výuku dokáže žáky motivovat a pozitivně ovlivnit jejich výsledky. "Základem pro vztahy mezi žákem a učitelem je kromě zájmu o vzdělání ze strany žáků i zájem o výuku ze strany učitele," konstatuje Česká školní inspekce.

 

Právě se děje

Další zprávy