K nehodě by podle Beránka dojít nemuselo, kdyby v místě už fungoval evropský zabezpečovací systém ETCS, který by mohl vlak zastavit. Moderním systémem je vybavená trať i lokomotiva, zatím ale není aktivní. Rekonstrukce pardubického uzlu skončila před pár dny, zabezpečovač se má spustit na podzim. Vlaky sice disponují starším zabezpečovačem, ten ale podle Beránka v okolí Pardubic často vypadává.
Správa železnic na místo neposlala ani výpravčího, který by funkci systémů nahradil. "Jestli je reálné to dělat na všech stanicích v Česku, kde je nějaká mimořádnost, těžko říct. Občas se v branži setkávám s názorem, že Správa železnic umí stavět, čerpat evropské dotace, zadávat projekty. Ale má problém udržovat stávající síť, najít dostatek lidí, kteří se o ni budou starat," dodává novinář, který se dopravě dlouhodobě věnuje.
"Přes všechnu pozornost, kterou nehodě věnujeme, je železnice nejbezpečnější běžně užívaný dopravní prostředek v Česku. Řešíme tady nehodu, která má čtyři mrtvé. Ano, je to velká tragédie. Ale na silnici každý rok umře stonásobně víc lidí. Česká železnice je velmi bezpečná, a to i v celoevropském srovnání," připomíná Beránek.
Nehoda vlaků v Pardubicích
- Co se stalo? Ve středu ve 22:49 hodin se v Pardubicích srazil expresní vlak RegioJetu s protijedoucím nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 skončilo v nemocnicích. Osobní vlak mířil z Prahy přes Košice do ukrajinského Čopu.
- Jaké jsou příčiny nehody? Podle Drážní inspekce expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak.
- Proč nefungovalo zabezpečení? Zabezpečovací systém ETCS, který by srážce podle Drážní inspekce dokázal zabránit, už je v místě nainstalovaný. Zatím ale není spuštěný, k tomu má dojít na podzim. Rekonstrukce úseku za sedm miliard skončila před pár dny.
- Jaká vznikla škoda? Drážní inspekce ji odhaduje na více než 110 milionů korun. Na nákladním vlaku asi 50 milionů, na osobním 60 milionů a na trati zhruba 300 tisíc korun.