Praha - Představa pražského magistrátu, jak silniční okruhy za desítky miliard korun odlehčí přetížené magistrále a centru města, se nemusí zcela naplnit.
Aktuální výzkum pražské Technické správy komunikací ukazuje, že po magistrále jezdí jen minimum tranzitní dopravy a výrazná většina z desítek tisíc automobilů má tedy cíl v Praze.
Experti ze správy komunikací loni v říjnu a v listopadu zkoumali přibližně dvanáctikilometrový úsek magistrály mezi ulicemi 5. května a V Holešovičkách. Mapovali provoz v obou směrech od pondělí do neděle, každý den v týdnu byl do průzkumu zařazen šestkrát.
Výsledky ukázaly, že severním směrem od Brna na Teplice nepřekročil podíl tranzitní dopravy ve všední den průměr 6,8 procent, v opačné trase na jih dokonce jen 4,8 procent.
O víkendu tranzitní dopravy přibylo
Výjimkou byly víkendy, kdy je provoz vždy výrazně menší. Tranzitní doprava "vydělala" právě na tom, že osobních aut a vozidel zásobování po Praze nejezdí tolik, takže její podíl rázem povyrostl nad sedm procent.
"Data z průzkumu ukazují, že právě budovaný Městský okruh problém magistrály nevyřeší," řekla Aktuálně.cz pražská zastupitelka Petra Kolínská, členka dopravního výboru. Primátor Pavel Bém ovšem okruh včetně tunelu Blanka obhajuje.
"Až bude Blanka dokončena, stovky tisíc Pražanů si oddechnou od provozu, smogu, hluku, kolon vozů," tvrdí Bém.
Potvrdily se starší údaje
Aktuální výsledky průzkumu odpovídají tomu, co zjistil tehdejší pražský Ústav dopravního inženýrství v roce 2004. Experti tehdy zjišťovali podíl tranzitní dopravy v Legerově a Wilsonově ulici.
"Doprava tranzitní vůči hl.m. Praze projížděla těmito ulicemi v zanedbatelné míře (méně než 4% celkového objemu)," napsal tehdejší první náměstek ředitele ústavu Vladimír Kadlec.
Hluk a exhalace, to je pražská magistrála
Po pražské magistrále denně projede až sto tisíc aut, čímž patří tato silnice k nejvíce zatíženým v celé republice. Radnice Prahy 2 kvůli tomu zúžila o jeden pruh Legerovu ulici, kde exhalace z aut neohrožují lidské zdraví jako na žádné jiné silnici v zemi.
Lidé z ulici 5. května před několika lety zase kvůli kvůli nadlimitnímu, zdraví škodlivému hluku podali na pražský magistrát žalobu, kterou soudy dosud řeší.
Vedení Prahy přitom opakovaně tvrdí, že zásadní zlepšení situace by měly přinést až nové silnice, které mají odvést automobilou dopravu mimo centrum.
"Jediným koncepčním řešením, jak hluk způsobený dopravou vyřešit, a to nejen pro oblast Pankráce, je stavba a dokončení komunikačních okruhů," řekl před časem Aktuálně.cz mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Radikálním řešením je zavedení mýta
Jenže zmiňovaný výzkum naznačuje, že by se lidé očekávaného omezení dopravy nemusely dočkat. I když některé modely předpokládají, že nové silniční okruhy odvedou i část netranzitní dopravy z magistrály a centra Prahy.
Pražská zastupitelka Petra Kolínská ovšem upozorňuje, že hrozí reálné nebezpečí, že "uvolněné" místo na magistrále zaplní jiná vozidla, která pojedou například do nových administrativních budov na Pankráci.
Řešením by podle Kolínské mohlo být zavedení mýtného pro vjezd automobilů do centra hlavního města. Do podzemních komunálních voleb to už ovšem stejně není reálné.