Praha - Vláda získá jednu ze zelených "rebelujících" poslankyň pro rozpočet. Poslankyně zelených Olga Zubová podpoří státní rozpočet, pokud projde miliarda navíc na platy učitelů.
Stejnou podmínku si vymiňují dva bývalí sociální demokraté Miloš Melčák a Michal Pohanka. Melčák dnes navrhl poslat 933 milionů do školství tak, aby se platy regionálních učitelů zvýšily příští rok o 1,5 procenta.
Bez těchto tří hlasů by koalice rozpočet neschválila. Opozice pro něj ruce nezvedne. Hlasovat se bude příští středu.
Koalice už se na miliardě prakticky dohodla. Potvrdil to budoucí ministr školství Ondřej Liška. "Ano, budu pro návrh hlasovat. Je to výsledek jednání v koalici a částečně to řeší problém s vyhlášenou stávkou učitelů," řekl Aktuálně.cz.
Miliarda dobrá, tři a půl lepší
"Jedna miliarda je velký kompromis, sama jsem navrhovala podobnou sumu do školství přidat. Pokud to projde, je to pro mě přesvědčivé," řekla Aktuálně.cz Zubová.
Poslankyně původně chtěla, aby na platy učitelů stát přidal v rozpočtu 690 milionů a dalších 400 milionů navíc poslal v dalším roce do rozpočtů vysokých škol. Nyní by mohla jít celá miliarda do školství, ale výlučně na zlepšení mezd kantorů.
"Jistě, že tam chybí ty peníze na vysoké školy. Ale ať se na mě páni rektoři nezlobí, přece jen učitelské platy jsou teď o malinko důležitější," míní politička.
ČSSD a KSČM prosazují, aby do školství odešlo dokonce 3,5 miliardy korun. Tyto peníze v minulých letech odcházely do volebních regionů poslanců na jednotlivé stavby při tzv. porcování medvěda.
I tento návrh by asi Zubová podpořila. "Čím víc peněz pro školství, tím líp," řekla.
Rebelující poslankyně byla ještě do začátku tohoto týdne byla možnou kandidátkou na ministryni školství po odstoupivší Daně Kuchtové. Předsednictvo ale nakonec těsným poměrem hlasů rozhodlo, že bude nominovat poslance Ondřeje Lišku, odborníka zelených na zahraniční politiku a EU.
Spory uvnitř zelených, Bursík ztrácí sympatie - ČTĚTE ZDE
Peníze mimo koridory
Zvednout ruku pro současný rozpočet se zdráhá i další politička Zelených, poslankyně Věra Jakubková. Ta zase prosazuje změny v rozpočtu na dopravu.
"Nežádám o žádné peníze navíc. To, co chci, je v souladu s programovým prohlášením vlády i s programem zelených. Pokud návrh neprojde, rozpočet nepodpořím nebo se zdržím hlasování," řekla Aktuálně.cz Jakubková. Jak budou hlasovat další zelení poslanci není jasné.
Jakubková dnes navrhla, aby byl rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) zvýšen asi o 1,5 miliardy. Peníze by měly jít na modernizaci a výstavbu příměstských železničních tratí, signalizace na přejezdech, a také na řešení brněnského nádraží, kde by se měla zpracovat varianta modernizace - ovšem na stávajícím místě bez přesunu.
"Aby se železnice mohla stát konkurenceschopnou součástí veřejné dopravy, je potřeba zastavit její chátrání a posílit prostředky na opravy a údržbu mimokoridorových tratí v celé republice. Podmínkou pro čerpání fondů EU je dostatečná příprava staveb a navrhované prostředky jsou nedostatečné," řekla ve sněmovně.
Neplánujte sporné silnice
Peníze navrhla vzít ze SFDI, který by podle ní měl vypustit z plánu stavby silnic, které jsou "dopravně neodůvodněné nebo jsou v rozporu s ochranou přírody."
Poslankyně Jakubková chce, aby úřady přehodnotily své plány tras dálnice D3, která prochází Posázavím, rychlostní silnice R55 přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava, kvůli sporu u soudu i rychlostní silnici R52 do Mikulova nebo severozápadní část pražského okruhu.
Jakubková ovšem přednesla návrh, o kterém se v září veřejně prohlašovalo, že je na nich ve vládě shoda. Opak je zřejmě pravdou.
Bursík podle slov svého náměstka Aleše Kutáka v září ve vládě navzdory ministru Aleši Řebíčkovi prosadil, že se budou korigovat nejvíce sporné úseky dálnic. A mluvilo se právě o spojení Brno-Vídeň, Posázaví a pražském okruhu.
Zelení totiž ustoupili z požadavku zpracovat multifunkční analýzu plánovaných silnic. Ta by rozhodla, které silnice jsou opravdu užitečné, a sestavila seznam těch nejdůležitějších.
"Měly se sestavit tři komise, které by sporné úseky dálnic prověřily. Dosud vůbec nebyly ustaveny, ani není žádná dohoda na postupu, jak je sestavit. Hrozí, že se silnice začnou stavět a peníze budou použity nehospodárně," vysvětlila Aktuálně.cz Jakubková.