Praha - Vláda narychlo prosadila i v Senátu své škrty, jimiž uspoří napřesrok v rozpočtu 35 miliard korun.
Čí peníze to budou?
Odpověď, kterou našlo Aktuálně.cz zní: vládní úspory míří především na peněženky občanů s nižšími příjmy a finanční bilanci běžných firem.
Proti neefektivním veřejným zakázkám v dopravním, zdravotním a energetickém sektoru vláda nezasáhla.
Nebezpečí provizoria
S přijetím čtyř zákonů z úsporného balíčku, jimiž se má zlepšit bilance rozpočtu na příští rok, bylo podle ministra financí Miroslava Kalouska třeba spěchat.
„Dokud by nebyly schváleny příslušné zákony, nemohl by být schválen ani státní rozpočet a hrozilo by rozpočtové provizorium," varoval.
A v případě provizoria by podle premiéra Petra Nečase přišlo zhoršení ratingu České republiky a s tím zvýšení úroků, které stát odvádí věřitelským bankám. „Výkyvy pouze v několika procentech činí z hlediska splátky dluhové služby částku v řádech miliard. Zároveň hrozí daňové úniky. Celkový sumář těchto hospodářských škod je spíše než v řádech miliard ve dvojciferném čísle miliard," vypočetl premiér.
Platí nepohybliví
Potřebných 35 miliard odvedou zvláště podniky, kterým se zvýší náklady na nemocenskou o jednáct miliard, šest miliard se uspoří na stavebním spoření, pět miliard na povodňové dani a tři miliardy odvedou státní pokladně nejchudší domácnosti.
Konkrétně neúplné rodiny přijdou o dva tisíce korun měsíčně. O dvanáct set korun si pohorší málo pohybliví lidé nad 65 let.
Nečas upozornil, že rodiny úspory snesou, protože v minulých letech si naopak polepšily. „Během let 2008 a 2009 se podíl domácností s desetitisícovými příjmy na člena za měsíc zvýšil z 39 na 58 procent," připomněl.
Slova činy Víta Bárty
Rozpočet na příští rok naopak nepočítá s úsporami v neefektivních veřejných zakázkách, i když je vládní strana Věci veřejné odhaduje v řádu desítek miliard ročně.
Při veřejných soutěžích z let 2007 a 2008 se zvýšily ceny plánovaných dopravních staveb z 200 miliard o 80 miliard korun.
Ministr dopravy Vít Bárta slíbil ceny dopravních staveb revidovat a ušetřit tak 22 miliard. V návrhu rozpočtu dopravního fondu, který ministr ve středu potřetí stáhl z projednání ve vládě, jsou však obsaženy úspory pouze za jeden a půl miliardy.
Třicet miliard v neprůhlednu
Zdravotním pojišťovnám se zvýši příjmy z letošních 205 miliard až o 10 miliard.
Návrh úhradové vyhlášky, kterou zdravotníkům rozeslal ministr zdravotnictví Leoš Heger, předpokládá, že se o stejnou částku zvýší dotace specializovaným léčebným centrům. Těmto centrům začaly pojišťovny přidělovat peníze bez výběrového řízení v roce 2007. Letos tak především velké a specializované nemocnice získaly 30 miliard.
Právě z těchto peněz nemocnice nakupují v neprůhledných výběrových řízeních předražené přístroje. Objednávky v řádu desítek milionů, které prostřednictvím zmanipulovaného výběrového řízení dostává předem určená firma, uskutečnila i po nástupu nové vlády většina velkých státních nemocnic.
Energetikům a penzijním fondům
Šetřit nemusí ani státní podnik ČEZ, který v posledních letech investuje miliardové částky v zahraničí i v Česku.
Efektivitu těchto zakázek státní úřady neprověřují, i když některých soutěží se účastní rovněž jenom jedna firma. Stát pouze odbouráním cenové regulace zajišťuje své firmě vysoké zisky, které se vrací do státní poklady v dividendách v průměrné roční výši 20 miliard korun.
„Stát potřebuje příjmy z ČEZ na reformu důchodů a na financování nápravy ekologických škod. Z jiných mimorozpočtových zdrojů to nelze řešit, žádné jiné zdroje prostě nejsou," zdůvodnil místopředseda správní rady ČEZu Eduard Janota, proč stát svou politiku vůči energetické firmě nezmění.
Fondy už se těší
Janotova slova jsou zároveň příslibem velkým penzijním fondům, které se chtějí účastnit chystané penzijní reformy.
Podle návrhu vládního poradce Vladimíra Bezděka má spočívat v odvodu zhruba pětiny z penzijního pojištění soukromým fondům. Právě tuto částku na úrovni 20 až 50 miliard mohou dorovnat dividendy ČEZu, případně další státní dluhy.
To připouští i Senát, který minulou středu schválil deklaraci pro Evropskou komisi: „Vyzýváme komisi, aby zvážila zavedení systému zvláštního vykazování nákladů na penzijní reformy, které by nebyly započítávány do celkového deficitu státních rozpočtů," stojí v dokumentu.
Dluhy ministra dopravy
Další dluhy ve prospěch dopravních a stavebních firem chystá také ministr dopravy Bárta. V dopravním rozpočtu žádá na vládě, aby si směl v roce 2012 půjčit na stavbu dálnic 13 miliard, v dalších dvou letech po 22 miliardách, v dalších letech ještě 74 miliard.
Bárta v příštím roce uhradí třináctimiliardový příspěvek na provoz Českých drah i sedm miliard za dluhopisy, které nesplatila státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
Zároveň se chystá ocenit majetek Českých drah. Na drážní nemovitosti si pak půjčí další peníze. „Povedeme s ministerstvem financí diskusi o tom, jestli jsou výhodnější státní obligace, anebo obligace vydané přímo Českými drahami," popsal další postup.