Praha - Otazník nad osudem Českých aerolinií visí i po dnešním zasedání dozorčí rady, která za účasti ministrů financí a dopravy projednávala možnosti záchrany vysoce ztrátových aerolinií.
Na stole byly dva plány restrukturalizace. Jeden vypracovaný managementem v čele s prezidentem Radomírem Lašákem a "brutálnější" z pera nové dozorčí rady vedené krizovým manažerem Václavem Novákem.
Po jednání, které se protáhlo na několik hodin, ministři zasedání přerušili a jasně řekli: Nechceme si vybírat, chceme jediný plán.
"Máme připravit společný plán záchrany založený na původním plánu managementu," potvrdil deníku Aktuálně.cz hned po jednání rady šéf dozorčí rady Novák.
Plány se v některých bodech radikálně liší: například Lašákův počítal se snížením platů pilotů o 30 procent, aktualizovaný dokonce žádné další nároky na snížení platů nevznáší, dozorčí rada chtěla snížit platy o 45 procent. Piloti už dnes zaslali na ministerstvo dopravy dopis, ve kterém na snížení svých platů o necelou třetinu přistupují.
Stát musí přiložit ruku k dílu
Novák plánoval, že v rámci jeho záchranného plánu se má stát za aerolinky zaručit, aby vzrostla důvěra trhu v jejich přežití.
Tuto myšlenku zcela nezavrhnul. "Pokud se podepíší dohody s odbory - a jen za této podmínky - budu požadovat aktivní participaci majoritního vlastníka (státu, pozn. red) na zajištění kapitálu firmy," uvedl Novák.
Lašákův původní plán například počítá také s propouštěním přibližně 860 lidí. Čtyři stovky již výpověď obdržely. Dobrovolně pak podalo výpověď s nárokem na dvanáctiměsíční odstupné asi 30 pilotů.
Těch ostatních se jinak dosud propouštění nedotklo. Novák přitom žádal snížit počet lidí až o třetinu, a to na 3000 ze současných 4600.
Kromě toho mají ČSA pro zajištění dostatku provozních financí prodat několik letadel nebo obchody v bezcelní zóně. To má přinést několik stovek milionů korun.
Výsledný společný plán restrukturalizace probere dozorčí rada příští pondělí.
Stále je ve hře ještě také varianta, že dojde k privatizaci. Jediný zájemce - konsorcium Unimex Group a Travel Service - nabídl za ztrátové aerolinky miliardu korun. A to za podmínky, že v době prodeje budou mít ČSA alespoň nulový vlastní kapitál. Jak již deník Aktuálně.cz upozornil, byl by to v tom případě pro stát ztrátový podnik, neboť ke konci roku se počítá, že ČSA budou mít vlastní kapitál mínus dvě miliardy.
Kdo povede ČSA
Návrat k Lašákovu plánu může pro ČSA znamenat ještě jednu, a to velmi podstatnou změnu: výměnu vedení.
Sám Radomír Lašák totiž původně nabídl, že pokud odbory přistoupí na snižování platů, odejde i s dalšími členy nejvyššího managementu. S tím ostatně piloti také spojují svou ochotu přistoupit na škrty v platech. Krom toho podle informací Aktuálně.cz požadují například zaměstnanecké akcie.
V kuloárech se již několik týdnů živě diskutuje, kdo by měl Lašáka nahradit. Padlo například jméno náměstka ministerstva dopravy Kramaříka.
V této chvíli je podle informací deníku Aktuálně.cz nejvíce skloňováno jméno Vladimíra Baila, který provedl někdejší hutní firmu Vítkovice Steel procesem privatizace a vrátil ji mezi ziskové firmy.
Bail je členem dozorčí rady vedené Václavem Novákem. Ostatně, ani jeho osoba není zatím zcela vyloučena z debat, že by se mohl stát budoucím prezidentem ČSA.