Praha - Městští strážníci nakonec možná budou měřit řidičům rychlost. Ale za jiných podmínek než doposud. Poslanci totiž chtějí měnit novelu ministra Ivana Langera, která opravovala čerstvě schválený policejní zákon.
O podmínkách budou debatovat ve výborech.
Čtěte také: Jak hospodaří stát? Dá miliony na radary, pak je zakáže
Proti měření za nynějších podmínek jsou někteří poslanci ODS a opozice.
Vláda ale chce zákon schválit ve zrychleném čtení tak, aby platil od ledna, kdy vstoupí v platnost policejní zákon, z něhož pravomoc měřit vypadla.
Byznys pro obce i pojišťovny?
Hlavním argumentem politiků, kteří hlasovali pro konec městských radarů bylo, že obce a jejich strážníci měření využívají k tomu, aby si naplnily obecní kasy.
"Obce si z měření rychlosti udělaly byznys a navíc je někde dávají i svým kamarádům," řekl Aktuálně.cz Vlastimil Tlustý (ODS), který kritizoval měření soukromými firmami.
"Málokdo vidí dnes strážníky, jak dbají na veřejný pořádek. Ale zvykli si vozit se v autech a měřit rychlost," kritizoval Jan Klas, který si myslí, že nový policejní zákon by se měl opravit i v dalším paragrafu, který zvyšuje limit pro přivolání policejní hlídky k dopravní nehodě.
Čtěte také: Nový zákon o policii může přinést komplikace u nehod
Senát dal podmínku, poslanci neposlechli
Klíčový policejní zákon už Langerovi v létě odsouhlasili senátoři s podmínkou, že obratem opraví dva viditelné problémy, které v něm jsou - tedy obcemi kritizovaný zákaz měření rychlosti městskou policií a chybějící pravomoc inspekce ministra vnitra a státních zástupců vyšetřovat trestné činy policistů.
Nyní zákon říká, že prohřešky by si měli šetřit policisté sami.
Čtěte také: Senát schválil i přes chyby policejní zákon
Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) narychlo sepsal novelu, která mění červencové staré rozhodnutí parlamentu, které znamená, že od ledna nesmí městská policie měřit řidičům rychlost v obci a udělovat za to pokuty. Proti schválenému znění se totiž zvedla vlna odporu mezi obcemi.
"Mnohde peníze získané z pokut nestačí ani na pokrytí nákladů na vlastní provoz měřícího zařízení," uvedl ale Oldřich Vlasák, předseda Svazu měst a obcí ČR. To potvrzuje také poslanec Zdeněk Boháč (ODS), šéf podvýboru pro obecní a městské policie sněmovního bezpečnostního výboru.
"Například v Pardubicích nebo v Přerově vybrali strážníci na pokutách jen jednu desetinu procenta z městského rozpočtu. A měření rychlosti obvykle věnují asi dvě procenta svého času," řekl Aktuálně.cz Boháč.
Mnozí poslanci připouštěli už v létě, že zákon schválí jen v případě, že obce budou vybrané peníze posílat státu a jejich strážnici budou měřit jen na označených místech. Tak, aby jejich práce byla skutečně prevencí.
Čtěte také: Strážníkům vrátíme radary. Ale pokuty ať pošlou státu