Bursík žádá o pomoc veřejné dopravě, Řebíček váhá

Petr Holub
20. 8. 2008 10:45
Ve vládě hrozí další dopravně-ekologický spor
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Analýza ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) odhalila, že cestovat veřejnými prostředky se nevyplácí a nevyplatí se to ani v roce 2016.

Jeho kolega ze životního prostředí Martin Bursík (SZ) proto žádá, aby vláda změnila plán dopravních investic ve prospěch osobní dopravy a naopak více podporovala především železnici. Řebíček to však nemá v úmyslu.

Konflikt hrozil na nadcházející schůzi vlády, která měla analýzu a její důsledky pro dopravní investice projednat. Nakonec Řebíček slíbil, že svou zprávu stáhne. Ministři tak získají čas, aby našli kompromis.

Vlakem jedině pomalu

Jenom ten, kdo má dost času, využije dnes vlak k cestám z Prahy do Liberce, Zlína, nebo Karlových Varů, případně z Brna do Českých Budějovic, Plzně či Olomouce. Ve vlaku totiž stráví proti cestě autem dvojnásobnou dobu. Nic se na tom nezmění ani za osm let, i když během té doby vláda utratí za nové dopravní cesty stovky miliard korun.

Foto: Aktuálně.cz

Takový výsledek přináší analýza, kterou pro ministerstvo dopravy připravilo Centrum dopravního výzkumu. Analýzu si vláda vyžádala loni v září. Podle jejího výsledku měla změnit plán dopravních staveb v příštích letech.

Ministr Řebíček vládě analýzu skutečně předkládá, žádné zásadní změny v investicích však podle něho nejsou nutné. Doporučil pouze přijmout nezávazné usnesení, podle kterých jeho ministerstvo "využije výsledky analýzy při dalším plánování".

Podle Bursíka by se však měla dopravní strategie změnit. Vláda by podle něho měla podpořit  takové investice, které by pomohly železnici konkurovat individuální dopravě na silnici.

Nadchází bitva o miliardy

Spor o dopravní analýzu je přitom jen předehrou k vážnější diskusi o tom, do jakých konkrétních dopravních staveb se budou v příštích letech investovat vládní a evropské peníze.

Foto: Aktuálně.cz

Vládní investice postupují podle tzv. Harmonogramu dopravní infrastruktury, který vznikl ještě za premiéra Miloše Zemana a od té doby se průběžně aktualizuje. Jde o výčet jednotlivých úseků silnic a železnic, ke kterým jsou přiřazeny finanční částky na investice v několika příštích letech.

Plány dosavadních vlád dávaly přednost výstavbě nových čtyřproudových silnic, podle Zelených je třeba víc investovat do železnice a do obchvatů měst. Řebíček oproti tomu tvrdí, že důležitější jsou opravy silnic, které jsou dnes často v havarijním stavu.

Nejvyšší kontrolní úřad varuje

Experti v čele s prezidentem NKÚ Františkem Dohnalem přitom varují, že stavět podle harmonogramu se nemusí vyplatit. Nikdo totiž dosud nezjišťoval, jaké dopravní stavby nejvíc pomohou ekonomickému rozvoji země, ani jaké nejméně škodí životnímu prostředí.

Právě analýzou o dojezdových časech na silnici a železnici chtěla vláda nahradit podrobnější studii, požadovanou NKÚ.

Zelení dnes žádají, aby se alespoň podle jejích výsledků změnil harmonogram dopravních staveb na příští rok. Řebíček zatím harmonogram rozeslal ostatním ministrům k připomínkám a vláda by o něm měla rozhodnout v září.

 

Právě se děje

Další zprávy