Bursík neuspěl. Daň z létání uhradí jen zelení ministři

Pavel Baroch
5. 1. 2009 17:30
Emisní poplatky pro všechny úředníky vláda odmítla
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministr životního prostředí Martin Bursík neuspěl ve vládě se svým plánem, aby všichni politici a státní úředníci během českého předsednictví Evropské unii platili speciální ekologickou daň za služební cesty letadlem.

"Ministr Bursík po diskusi ve vládě návrh stáhnul," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Daň za emise oxidu uhličitého, které vzniknou kvůli větší potřebě letecké dopravy, tak bude pro politiky a pracovníky ministerstev pouze dobrovolná.

"My už tento systém praktikujeme. Totéž přislíbili i ostatní ministři za Stranu zelených," konstatoval Kašpar. Výtěžek z emisní daně poputuje do evropského fondu Globální aliance pro změnu klimatu, z něhož se platí programy na pomoc rozvojovým zemím a ostrovních států nejvíce ohrožených změnou klimatu.

Předseda Strany zelených Martin Bursík uvedl, že je potřeba v klidu vyhodnotit postavení strany ve všech krajích.
Předseda Strany zelených Martin Bursík uvedl, že je potřeba v klidu vyhodnotit postavení strany ve všech krajích. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Do fondu platil i Sarkozy

Bursík se o dani za emise skleníkových plynů, které vypouštějí letadla, inspiroval u jiných evropských států. Do evropského fondu platil i francouzský prezident Nicolas Sarkozy, jehož země předsedala EU před Českem.

"Letecké emise kompenzovali při svém předsednictví například Francouzi, Němci, Finové a Britové," připomněl Bursík.

Česko už do evropského fondu poslalo vloni dobrovolný příspěvek vy výši 200 tisíc eur, tady zhruba pět milionů korun.

"Až skončí na konci června české předsednictví, sečteme všechny naše lety a emise, vynásobíme cenou povolenky a výslednou částku pošleme do fondu," řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Za let do Bruselu zaplatí úředník 88 korun

Konkrétní výše příspěvku se vypočítává pomocí speciální kalkulačky, kterou připravila Mezinárodní organizace pro civilní letectví.

Jako příklad uvedlo ministerstvo životního prostředí zpáteční let na trase mezi Prahou a Bruselem. Letadlo při cestě spotřebuje v průměru 3114 kilogramů paliva. Průměrný počet pasažérů je podle organizace pro civilní letectví v jednom stroji 132.

Na každého cestujícího tak připadá 217,4 kilogramu vypuštěného oxidu uhličitého. Při aktuální ceně emisní povolenky (zhruba 15,6 eur) by tedy kompenzace takového letu vyšla na 88 korun.

Foto: Ondřej Besperát

"Nabízíme ministerstvům emisní kalkulačku, která podle nalétaných mílí spočte výši vyprodukovaných emisí a tím i výši kompenzace," řekl první náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík. Pokud by se k Bursíkově plánu připojila všechna ministerstva, Česko by podle odhadu na závěr svého předsednictví zaplatilo přibližně 80 tisíc eur, tedy dva miliony korun.

Emisí z letadel přibývá

Letecká doprava patří k odvětvím s nejvíce rostoucími emisemi skleníkových plynů. Má dokonce podíl na tom, že se v Česku před lety zastavil pokles skleníkových emisí.

"Pokles emisí skleníkových plynů se zastavil a od roku 2005 je sledován jejich mírný nárůst. Nepříznivý trend je způsoben zejména rostoucími emisemi z dopravy," konstatuje poslední Zpráva o stavu životního prostředí, kterou na podzim projednala vláda.

Zatímco v roce 1990 byl podíl dopravních emisí na veškerém množství českých skleníkových plynů čtyři procenta, teď už je to přibližně třináct procent.

Jen letecká doprava v roce 2007 dosáhla bezmála čtyřnásobku svých výkonů oproti roku 1989.

 

Právě se děje

Další zprávy