Ostrava - Každá pátá jízdenka v Ostravě byla zakoupena prostřednictvím bankovní karty. Město přitom zavedlo systém placení bezkontaktními kartami teprve před rokem. A zájem cestujících předčil očekávání.
"Denní průměr prodaných jízdenek každý měsíc roste," pochvaluje si předseda představenstva ostravského dopravního odniku Daniel Morys. Za první rok provozu si lidé přes platební kartu koupili již 1,4 milionu jízdenek v hodnotě více než 25 milionů korun. Během dvou let by mohly nákupy jízdenek platební kartou převýšit prodej papírových.
Město navíc ušetří. Zatímco za SMS jízdenku platí provizi 12 % a za prodej papírových jízdenek si prodejci účtují 6 % a město musí hradit i tisk jízdenek, v případě jízdného placeného kartou je provize bankovním společnostem jen 3,5 %.
Spočítá i sám cenu
Systém je unikátní ještě v jednom: sám si spočítá cenu - cestující vůbec nemusí znát tarif ani cenu jízdného předem. "Je to velmi jednoduché, přiložím kartu a jedu," vysvětluje Igor Walter ze společnosti XT-Card, která systém pro severomoravskou metropoli vyvinula. Sama platební karta, respektive její číslo, pak slouží jako doklad o zaplacení.
"Cestující při nástupu přiloží kartu povinně, při výstupu nepovinně a odbavovací systém pro něj spočítá optimální jízdné," dodává Walter s tím, že systém zároveň ohlídá, aby člověk v jednom dni neplatil víc, než je cena celodenní jízdenky. Pokud by projezdil v součtu více, cesty nad denní limit jsou pro něj vlastně zdarma.
Společnost se inspirovala v Londýně, který je jediným dalším městem, kde se tzv. capping zavedl.
Uvedený systém je zatím pouze v Ostravě, ale v dohledné době se plánuje jeho další rozšíření. "Do konce roku by měl fungovat v celém Moravskoslezském kraji," věří Aleš Stejskal ze společnosti Kodis, která je koordinátorem projektu. Ještě do konce letošního roku by se měla do systému zapojit Opava a platební karty by mohly také sloužit jako měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky.
Praha je moc velká a složitá
Ostrava tak předběhla i Prahu, která placení jízdného prostřednictvím bankovních karet také plánuje, ale nebude to dřív než v druhé polovině příštího roku.
Městská společnost Operátor ICT, která nový systém pro dopravu v metropoli připravuje, se brání tím, že vyvinout takový systém pro rozsáhlou Prahu je mnohem náročnější než pro menší Ostravu.
"Tam je jeden dopravce a nepoměrně menší množství dopravních prostředků. V Praze je integrovaná doprava a 16 dopravců včetně Českých drah," říká mluvčí společnosti Katarína Landlová.
Jako první by se měla zapojit Praha a postupně i celý Středočeský kraj. Podle Landlové bude možné si nahrát tramvajenku buď na platební kartu, nebo IN kartu Českých drah. "Každopádně už lidé vše pořídí on-line a nebudou muset například potvrzovat Lítačku do validátoru," dodala.
Za měsíc v Praze co za půl dne v Ostravě
V Praze je sice možné v několika tramvajích také platit platební kartou. Ale trochu archaicky: ve dvou desítkách tramvají linek 18 a 22 pražský dopravní podnik instaloval bezkontaktní zařízení, kde zaplatíte kartou a vyjede vám papírový lístek.
Pilotní projekt začal loni v dubnu a podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové funguje prakticky bez problémů.
"Pozitivní je trend, že bezkontaktní platby využívají více občané ČR než zahraniční turisté," uvedla Řehková. Měsíčně se prý v Praze takto prodá zhruba 5000 jízdenek.
Pro srovnání: V Ostravě se takový počet jízdenek na platební kartu prodá za necelý den. Například posledního června jich bylo 8174.
Průkopníci z Plzně
Nejdále v této oblasti dosud byla západočeská metropole Plzeň. Tam mohou prostřednictvím buď platební karty, nebo speciální Plzeňské karty platit lidé jízdné v MHD již od roku 2005. Bezhotovostní platby jízdného nyní dominují nad papírovými lístky.
"Pětadvacet procent jednotlivého jízdného je placeno platební kartou," říká mluvčí plzeňského dopravního podniku Kateřina Fránová. Dalších 33 % jízdenek je pak zaplaceno prostřednictvím Plzeňské karty a 11 % tvoří SMS jízdenky.