Praha - Řidičům, kteří denně na severním okraji Prahy v kolonách překonávají Vltavu a marně čekají na dostavbu Pražského okruhu u Suchdola, svitla naděje na náhradní a hlavně rychlejší trasu.
Ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO totiž začal nahlas hovořit o silnici číslo 101, která by mezi Úžicemi a Tuchoměřicemi propojila severočeskou dálnici D8 s chomutovskou rychlostní silnicí R7.
Dvacetikilometrová spojka vedená jako silnice první třídy, jejíž součástí by byl i dlouho plánovaný obchvat Kralup nad Vltavou, může chybějící část okruhu kolem Prahy dočasně zastoupit. Podle Prachaře je totiž reálné, že bude hotová dříve.
Do přesnějších časových odhadů se ale ministr pouštět nechce. "Příprava silnice první třídy nyní trvá v průměru dvanáct a půl roku. Děláme všechny kroky, aby to tak dlouho netrvalo," řekl Prachař.
Chce se přitom opřít o nové zákony - vyšší ceny pro majitele vykupovaných pozemků a kratší lhůty pro vyřizování odvolání těch, kdo stavby blokují.
Mezitím už si Prachař také nechal spočítat, že za silnici zaplatí osm až deset miliard korun. S financováním by přitom měly pomoci evropské dotační fondy.
Kraj chce, ale nemá peníze
Napřed se však Prachař musel dohodnout s Ředitelstvím silnic a dálnic coby novým investorem a Středočeským krajem, že si stavbu trasy vezme pod sebe stát místo kraje. Jeho úředníci sice měli silnici v územním plánu, ale za patnáct let plánování se nikam výrazně neposunuli. Chyběly jim peníze.
„My bychom to určitě neufinancovali. Jsme ale schopni nabídnout zpětné převzetí a o silnici se starat,“ kvituje dohodu poslanec ČSSD Miloš Petera, který je současně náměstkem středočeského hejtmana. A po rezignaci hejtmana Josefa Řiháka čerstvě také aspirantem na uvolněný nejvyšší krajský post.
Na podmínkách spolupráce se ministerstvo dopravy, kraj i dotčené obce sídlící severozápadně od Prahy dohodly na úterní společné schůzce podpisem memoranda.
Hlavním iniciátorem propojky D8 a R7 je starosta Kralup Petr Holeček. Dvacetitisícové město totiž sužují kolony projíždějících kamionů. Starosta proto inicioval Spolek 101 sdružující obce, přes jejichž území má nová komunikace vést.
"Byl jsem ve všech obcích a všechny podepsaly," říká Holeček. "Více než patnáct let na tom pracujeme a jsem rád za naději, že bude silnice v dohledné době stát,“ podotýká starosta Turska Václav Vlk.
Jasná je už i první etapa - obchvat Kralup v úseku Úžice-Tursko. Na ní je už totiž hotové vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA a úředníci vydali i stavební povolení. Uvedená část je navíc nejsložitější – řeší totiž přemostění Vltavy či křižování se železniční tratí.
Bude ale jen dvoupruh
Naopak definitivně zřejmě padly plány, aby se z ní udělala čtyřproudá rychlostní komunikace. „EIA i stavební povolení počítají s projektem dvouproudé silnice. Pokud bychom chtěli čtyřpruh, musely by se předělat,“ uvedl Holeček.
Ministr Prachař to ale nechce. "Už víme, že to bude dvoupruhové uspořádání s maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině,“ potvrdil ministr.
Starosta Holeček je optimistický a věří, že by se mohlo začít stavět do čtyř let. I když je třeba ještě upřesnit druhou část trasy od Turska do Tuchoměřic, získat všechna potřebná povolení včetně EIA a odkoupit potřebné pozemky.
Nová silnice by pomohla hlavně řidičům cestujícím do Prahy a z ní od severozápadu, kde musí překonat Vltavu.
Dosud totiž musí motoristé volit mezi dvěma komplikovanými variantami: buď během dopravních špiček popojíždět v kolonách přes most Barikádníků, který spojuje Holešovice s Pelc-Tyrolkou, nebo jet do třicet kilometrů vzdálených Kralup a kličkovat přitom po okresních silnicích.
Žádná jiná alternativa není a plánovaný Pražský okruh přes Suchdol je kvůli odporu především suchdolské radnice v nedohlednu.