Nové rady pro Ťoka: Neskenujte zbytečně přejezdy, nakupte kamery a trestejte hloupé řidiče

Petr Koděra Petr Koděra
8. 10. 2015 19:29
Expertní tým poradil ministru dopravy Danu Ťokovi, aby nakoupil laserové skenery, které odhalí auto uvízlé mezi spadlými závorami. Odborníci z praxe ale tvrdí: lepší je nakoupit na přejezdy kvalitnější kamery, které neukázněné řidiče natočí a umožní policii a úřadům rozdat přísné pokuty. Ťok souhlasí, o kamerách ostatně hovořil. Jedná i s policií o častějším hlídkování u kolejí.
Nehoda autobusu a vlaku na přejezdu u Hluboké nad Vltavou.
Nehoda autobusu a vlaku na přejezdu u Hluboké nad Vltavou. | Foto: HZS Jihočeského kraje

Praha - Sotva ministr dopravy Dan Ťok představil v úterý první nápady svého týmu pro vylepšení bezpečnosti na přejezdech, sklidil kritiku dopravních odborníků z praxe. Ti považují některé z novinek za zbytečné výmysly akademiků.

Například nechat namontovat na české železniční přejezdy laserové skenery, které dokážou odhalit auto uvízlé na železničním přejezdu se spadlými závorami, je prý drahý nesmysl. Navíc bude zdržovat provoz, protože čekací doba u závor se nutně prodlouží.

"Pokud má vlak reagovat na obsazení přejezdu řidičem, který na něj vjel na červenou a nemá tam co dělat, musely by být závory spuštěny ještě dříve než dnes," upozornil drážní specialista odborů Jindřich Berounský.

Řidiči pak podle něj budou ještě víc považovat stání u přejezdu za zbytečné. "Tím méně pak budou respektovat zabezpečovací zařízení," dodal Berounský.

Lepší je nakoupit na přejezdy kvalitnější kamery, které neukázněné řidiče natočí a umožní policii a úřadům rozdat přísné pokuty.

"Lidskou hloupost a nerespektování jakýchkoliv pravidel vyřeší represe. Vždy je to jen o lidské nezodpovědnosti, protože téměř za všechny nehody na přejezdech mohou řidiči aut," přidal se Miroslav Vančura z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Ministr Ťok, který nechal sestavit speciální tým expertů po červencové tragické nehodě pendolina s kamionem ve Studénce, není proti. Ostatně téma kamer nakousl už na úterní tiskové konferenci. Řekl, že chce jak tvrdší pokuty, než je současných dva a půl tisíce korun, tak i více kamer a dokonce i více policistů.

O konkrétních krocích už proto jedná s podřízenou organizací správců kolejí i s ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem.

Policisté tvrdí, že si přejezdů všímají už dnes a že u kolejí nebudou nutné posily. "Nejde o navyšování počtu policistů, spíše o případné zacílení výkonu služby tímto směrem," řekl Jozef Bocán z policejního prezidia.

Současné kamery nevyhovují

Se správci železničních tratí pak ministr Ťok probírá možnosti nákupu nových, lepších kamer. Na přejezdech jich sice dnes visí okolo tří a půl tisíce, nahrávky z většiny z nich ovšem nelze použít jako důkaz. Nenatáčí v kvalitním rozlišení, a u aut tak například není možné rozpoznat registrační značku. 

"Jsou to dohledové kamery a jejich prvotní určení je pouze přenášet obraz dění na dispečerské pracoviště," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Záznamy z těchto kamer se navíc po třech dnech mažou. Pokud si tak policisté včas o záznamy nepožádají, už je nikdy nezískají.

U přejezdů jsou ale namontovány i modernější kamery, které už proti řidičům použít lze. Například pětice kamer v Moravskoslezském kraji, kde je dokonce zřízen wi-fi přístup pro policii. "Hlídka policie přijede k přejezdu a bezdrátově si bez naší asistence stáhne potřebná data," popsal Marek Illiaš.

Zatím není jasné, kolik kamer by stát nakoupil a kam přesně by je umístil. Zřejmě ale půjde o hlavní koridory. Vše má projednat a navrhnout pracovní tým složený z poradců ministra Ťoka, správců tratí a policistů.

Ministr Ťok v úterý řekl, že pokud kamera nachytá auto na přejezdu při jízdě na červenou, bude potrestán jeho majitel. "Automatizovaný záznam z momentu přestupku bude sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení na základě objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla," řekl Ťok.

Kromě modernějšího zabezpečení přejezdů zvažuje ministerstvo dopravy i jejich rušení a stavbu nadjezdů či podjezdů. Jde ale o mnohem nákladnější investici, na kterou stát obtížně shání peníze. Zatímco zabezpečení jednoho přejezdu vyjde na stovky tisíc, stavba silnice nad tratí nebo pod ní stojí desítky milionů korun.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Hamáček odvolal Netolického z dozorčí rady České pošty

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) odvolal pardubického hejtmana Martina Netolického (ČSSD) z dozorčí rady České pošty. Informaci serveru Info.cz potvrdila ČTK mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá. Na místo Netolického podle ní vnitro navrhlo předsedu Asociace krajů Martina Kubu (ODS). 

Server Seznam Zprávy v úterý napsal, že Hamáček chtěl vyměnit informace o kauze Vrbětice za vakcínu proti covidu-19 Sputnik V a uspořádání rusko-amerického summitu v Praze. Ve čtvrtek web zveřejnil vyjádření Netolického, který s Hamáčkem hovořil o získání milionu vakcín Sputnik z Ruska, o Vrběticích žádná zmínka nepadla.

Hamáček tvrzení, že chtěl kauzu Vrbětice vyměnit za vakcínu a summit odmítl a oznámil, že na autory článku podá trestní oznámení.

Zdroj: ČTK
před 11 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy