Za tragédii ve Studénce může i stát, říká dopravní expert

Jan Gazdík Jan Gazdík
25. 7. 2015 7:00
Přejezd ve Studénce patří k nejnebezpečnějším v zemi, při nedávné modernizaci koridorových železničních tratí měl být podle proděkana dopravní fakulty Petra Moose odstraněn.
Železniční přejezd ve Studénce.
Železniční přejezd ve Studénce. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Tvrdší odsudek českého státu nemohl Petr Moos, proděkan dopravní fakulty pro rozvoj a výstavbu ČVUT, v souvislosti s tragédií ve Studénce vyslovit.

"Stát je nepřímým viníkem této tragédie a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz mezinárodně uznávaný expert a bývalý ministr dopravy.

Aktuálně.cz: Páteřní železniční koridor do Ostravy byl poměrně nedávno nákladně modernizován. Proč na něm tedy byly zanechány přejezdy, které se technicky v podstatě ničím neodlišují od těch z devatenáctého století?

Petr Moos: Míru rozhořčení, že při modernizací koridorových železničních tratí nebyly odstraněny velmi nebezpečné železniční přejezdy, snad ani nemohu vyjádřit. A to tím spíše, že na podobná zásadní pochybení upozorňujeme už dlouho. Navíc ten přejezd ve Studénce patří k vůbec nejnebezpečnějším. Ministerstvo dopravy a Správa železničních dopravních cest v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly. Varování odborníků na rizika, která tyto přejezdy představují, nebraly vážně, ignorovaly je. Myšlenky a návrhy, že na podobných železničních koridorech nebude přímé křížení silnic, tu ostatně jsou už dávno.

A.cz: S čím jste se setkávali ve stanoviscích ministerstva dopravy či vlády?

Šlo jen o samé sliby, že přímé křížení bude odstraněno. Nikdy ale žádné konkrétní kroky. Musí přijít až takováto pohroma, která to snad konečně rozhýbe.

A.cz: Dalo by se přitom říct, že když se za miliardy modernizuje železniční koridor, udělá se to i s přejezdy či podjezdy...

Zvláště když to mohu postavit za evropské peníze. Tím spíše to nechápu. I proto říkám: jde o hrubé zanedbání bezpečnostních standardů, které se v Evropě stávají závaznými... asi jen pro Česko ne. Například Slováci to už dávno pochopili a jejich nové železniční koridory tomu odpovídají.

A.cz: Mám tomu opravdu rozumět tak, že jakkoliv tragédii u Studenky zavinil podle všeho řidič polského kamiónu, v nemenší míře leží vina i na českém státu?

Řekl jste to přesně. A jeho vina spočívá v tom, že nevyčlenil peníze na odstranění přímých přejezdů na páteřních železničních koridorech. Stát v bezpečnosti silničního provozu nedělá nic anebo téměř nic. Poslanci naopak diskutují o zvýšení rychlosti na dálnicích na sto padesátku - i to je v této kauze velmi příznačné. Odpovědnost politiků nevidím tudíž v Česku žádnou. A poslanci? Ti svým furiantstvím přinášejí do Česka jen další rizika.

A.cz: Tak trochu to připomíná sestřelení malajsijského Boeingu MH-17 s 298 lidmi na palubě nad východní Ukrajinou. Sestřelili ho podle všeho ukrajinští separatisté, avšak vina ukrajinského státu spočívá podle některých odborníků v tom, že neuzavřel vzdušný prostor nad válečnou oblastí, kde už před tím separatisté sestřelili několik vojenských letadel, dopravní nevyjímaje.

Řízení leteckého provozu na Ukrajině je za toto neštěstí spoluodpovědné. O tom není pochyb.

A.cz: Jeden z expertů, s nímž jsem neštěstí ve Studénce konzultoval, mi řekl, že tyto přímé přejezdy - když už je v Česku máme - lze technicky zabezpečit mnohem spolehlivěji než závorami. Jak? Co když třeba autobusu selže přímo na přejezdu motor v době, kdy se blíží rychlík?

I tohle řešení je známé. Žádná z českých koridorových tratí jej ovšem nemá. Jedním z řešení například je automatické vysunutí zábrany ze svršku silnice. Ani kamión ji nepřekoná, a když už se náhodou ocitne při vztyčení zábrany na přejezdu, tak se ta zábrana z opačného směru při najetí vozidla sklopí. Nic složitého.

A.cz: A kamerové či elektronické zajištění přejezdů?

Na kamerový systém bych se moc nespoléhal - může selhat anebo lidé ve vzdáleném dispečinku nemusí včas zareagovat. V tomto případě hraje vždy rozhodující roli čas. Spíše bych navíc doporučoval mimořádně vysoké pokuty za přejíždění železničních přejezdů na červenou. Tohle lze kamerami poměrně snadno zajistit. Jak ale říkám: na koridorových železničních tratích nemají přímá křížení co dělat. A protože v tom stát nic nepodniká, nese za tragédii ve Studénce nepopiratelnou vinu.

 

Právě se děje

před 48 minutami

Pražská burza znovu zaznamenala nejvýraznější pokles od června 2016

Index PX klesl o 2,91 procenta na 1002,24 bodu. Podobně výrazný propad postihl burzu už v pondělí, kdy index PX oslabil o 2,81 procenta. Burza ztratila už pošesté v řadě. Propad ji přiblížil hranici 1000 bodů, pod kterou byla naposledy loni 10. října. Vyplývá to z výsledků obchodování na webu burzy. Podle analytiků trhy ztrácejí kvůli obavám z šíření nového koronaviru.

Index PX většinou zaznamenává denní poklesy pouze v desetinách procenta. Jen výjimečně v posledních letech oslabil za jeden den o více než dvě procenta. Už v pondělí po informacích o nových případech nákazy koronavirem v dalších zemích zaznamenala pražská burza největší denní propad od konce června 2016.

Tehdy index PX v některých dnech ztrácel i více než tři nebo čtyři procenta v reakci na referendum ve Velké Británii, ve kterém Britové rozhodli o vystoupení své země z Evropské unie.

Další zprávy