Za tragédii ve Studénce může i stát, říká dopravní expert

Jan Gazdík Jan Gazdík
25. 7. 2015 7:00
Přejezd ve Studénce patří k nejnebezpečnějším v zemi, při nedávné modernizaci koridorových železničních tratí měl být podle proděkana dopravní fakulty Petra Moose odstraněn.
Železniční přejezd ve Studénce.
Železniční přejezd ve Studénce. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Tvrdší odsudek českého státu nemohl Petr Moos, proděkan dopravní fakulty pro rozvoj a výstavbu ČVUT, v souvislosti s tragédií ve Studénce vyslovit.

"Stát je nepřímým viníkem této tragédie a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz mezinárodně uznávaný expert a bývalý ministr dopravy.

Aktuálně.cz: Páteřní železniční koridor do Ostravy byl poměrně nedávno nákladně modernizován. Proč na něm tedy byly zanechány přejezdy, které se technicky v podstatě ničím neodlišují od těch z devatenáctého století?

Petr Moos: Míru rozhořčení, že při modernizací koridorových železničních tratí nebyly odstraněny velmi nebezpečné železniční přejezdy, snad ani nemohu vyjádřit. A to tím spíše, že na podobná zásadní pochybení upozorňujeme už dlouho. Navíc ten přejezd ve Studénce patří k vůbec nejnebezpečnějším. Ministerstvo dopravy a Správa železničních dopravních cest v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly. Varování odborníků na rizika, která tyto přejezdy představují, nebraly vážně, ignorovaly je. Myšlenky a návrhy, že na podobných železničních koridorech nebude přímé křížení silnic, tu ostatně jsou už dávno.

A.cz: S čím jste se setkávali ve stanoviscích ministerstva dopravy či vlády?

Šlo jen o samé sliby, že přímé křížení bude odstraněno. Nikdy ale žádné konkrétní kroky. Musí přijít až takováto pohroma, která to snad konečně rozhýbe.

A.cz: Dalo by se přitom říct, že když se za miliardy modernizuje železniční koridor, udělá se to i s přejezdy či podjezdy...

Zvláště když to mohu postavit za evropské peníze. Tím spíše to nechápu. I proto říkám: jde o hrubé zanedbání bezpečnostních standardů, které se v Evropě stávají závaznými... asi jen pro Česko ne. Například Slováci to už dávno pochopili a jejich nové železniční koridory tomu odpovídají.

A.cz: Mám tomu opravdu rozumět tak, že jakkoliv tragédii u Studenky zavinil podle všeho řidič polského kamiónu, v nemenší míře leží vina i na českém státu?

Řekl jste to přesně. A jeho vina spočívá v tom, že nevyčlenil peníze na odstranění přímých přejezdů na páteřních železničních koridorech. Stát v bezpečnosti silničního provozu nedělá nic anebo téměř nic. Poslanci naopak diskutují o zvýšení rychlosti na dálnicích na sto padesátku - i to je v této kauze velmi příznačné. Odpovědnost politiků nevidím tudíž v Česku žádnou. A poslanci? Ti svým furiantstvím přinášejí do Česka jen další rizika.

A.cz: Tak trochu to připomíná sestřelení malajsijského Boeingu MH-17 s 298 lidmi na palubě nad východní Ukrajinou. Sestřelili ho podle všeho ukrajinští separatisté, avšak vina ukrajinského státu spočívá podle některých odborníků v tom, že neuzavřel vzdušný prostor nad válečnou oblastí, kde už před tím separatisté sestřelili několik vojenských letadel, dopravní nevyjímaje.

Řízení leteckého provozu na Ukrajině je za toto neštěstí spoluodpovědné. O tom není pochyb.

A.cz: Jeden z expertů, s nímž jsem neštěstí ve Studénce konzultoval, mi řekl, že tyto přímé přejezdy - když už je v Česku máme - lze technicky zabezpečit mnohem spolehlivěji než závorami. Jak? Co když třeba autobusu selže přímo na přejezdu motor v době, kdy se blíží rychlík?

I tohle řešení je známé. Žádná z českých koridorových tratí jej ovšem nemá. Jedním z řešení například je automatické vysunutí zábrany ze svršku silnice. Ani kamión ji nepřekoná, a když už se náhodou ocitne při vztyčení zábrany na přejezdu, tak se ta zábrana z opačného směru při najetí vozidla sklopí. Nic složitého.

A.cz: A kamerové či elektronické zajištění přejezdů?

Na kamerový systém bych se moc nespoléhal - může selhat anebo lidé ve vzdáleném dispečinku nemusí včas zareagovat. V tomto případě hraje vždy rozhodující roli čas. Spíše bych navíc doporučoval mimořádně vysoké pokuty za přejíždění železničních přejezdů na červenou. Tohle lze kamerami poměrně snadno zajistit. Jak ale říkám: na koridorových železničních tratích nemají přímá křížení co dělat. A protože v tom stát nic nepodniká, nese za tragédii ve Studénce nepopiratelnou vinu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy