Nejméně transparentní kampaň mají ANO a SPD, nejvíce Piráti, uvádí Transparency

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 9. 2020 12:55
Nejméně transparentní kampaň k letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj.
Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní" (ilustrační foto)
Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní" (ilustrační foto) | Foto: ČTK

"Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém," uvádí se v hodnocení.

Transparency International strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle organizace oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté "pětky" ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od Transparency International známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila Transparency International její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní". Obhájci krajských pozic si podle Transparency International v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě.

"Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce," uvedl ředitel organizace David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo "lajdáctví". Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.

 

Právě se děje

Další zprávy