Jak pomáhá rotování i méně spolehlivé testy? Nejčastější otázky k návratu do škol

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
11. 4. 2021 7:19
Proč je střídání dětí ve školách po týdnech násobně účinnější než testování? Proč je užitečné používat i málo spolehlivé antigenní testy? A proč se školy nemohly otevřít dříve? Na nejčastější otázky kolem pondělního návratu dětí do škol odpovídají vědci.
Foto: Jakub Plíhal

Proč se třídy vracejí do škol postupně?

Prvním důvodem je podle Diviáka opatrnost. Stále existuje riziko, že by se nemoc mohla znovu více rozšířit na základě několika ohnisek ze školy. Je proto dobré rozvolňovat postupně, aby bylo zvládnutelné trasovat. Dalším důvodem je skutečnost, že prvňáci, páťáci, deváťáci či maturanti jsou úplně jiní žáci se zcela odlišným chováním.

"Na druhých stupních a středních školách se studenti mnohem více stýkají napříč ročníky. Ve vyšších třídách se také mnohem více střídají učitelé. To přemosťuje uzavřené homogenní skupiny a umožňuje přenos z jedné skupiny do druhé," popisuje Tomáš Diviák. To ze starších žáků a studentů dělá mnohem rizikovější jedince než mladší žáky. Jak také dodává, středoškoláci jsou již svou fyziologií více podobní dospělým a interakce s virem je tudíž u nich podobně riziková.

 

Právě se děje

Další zprávy