"Představte si, že uklouznete na ledovém chodníku a natrhnete si u toho slipy," říká ve videu, které vidělo více než 300 tisíc lidí, lektor Jakub Pok. Chce tak pomoci žákům lépe si zapamatovat anglické slovíčko "slip", které v češtině znamená uklouznout. Využívá k tomu paměťové techniky, které spočívají ve vytváření asociací a pomocných představ.
Pok své zkušenosti předává mladým lidem hlavně na sociální síti TikTok. "Ve školách se mladým lidem říká, co se mají naučit, ale málokdy jim někdo řekne, jak se mají učit," říká. Podle Poka sice mají jeho sledující nejraději videa věnovaná anglickým slovíčkům, ale upozorňuje, že pomocí paměťových technik se lze rychle a zábavně učit i jiné věci. Sám tímto způsobem učí i chemické prvky, díla autorů nebo státy a jejich hlavní města.
Jeho účet na sociální síti TikTok, kterou využívají především teenageři a dvacátníci, sleduje takřka 60 tisíc lidí. Jeho nejúspěšnější videa, jako je to se slovíčkem "slip", však vidělo násobně více lidí. A zdaleka není sám, kdo je se svými vzdělávacími videi na internetu populární. V Česku účty, které vyučují například matematiku, češtinu nebo třeba dějepis, sledují desítky tisíc lidí.
Učit online se rozhodl i Marek Valášek, který působí na soukromém Anglicko-českém gymnázium Amazon v Praze. Pod pseudonymem Mathematicator publikuje pravidelně videa na YouTube. "Vedl jsem tenkrát kurz přípravy k maturitě pro jednu vzdělávací agenturu a nestíhali jsme všechno probrat. Tak jsem studentům natočil videa a dal je na YouTube," popisuje Valášek, jak přišel před osmi lety s nápadem točit vzdělávací videa.
Jeho obsah, který zahrnuje převážně středoškolskou a vysokoškolskou matematiku, si studenti oblíbili. "Na vysoké škole jsem více potřeboval pochopit látku v matematice a na YouTube jsem náhodou narazil na Mathematicatora, který dané téma umí dobře vysvětlit a ukázat na jednoduchých příkladech," říká bývalý student ČVUT Jiří.
Valáškovo nejpopulárnější video, které vidělo více než 280 tisíc lidí, se věnuje takzvaným pohybovým úlohám, kde žáci například počítají, kdy se střetnou dva proti sobě jedoucí vlaky. Ačkoliv se podobná zadání většinou řeší pomocí soustavy rovnic, Valášek v deseti minutách ukazuje jednodušší řešení.
"Nejsledovanější jsou z dlouhodobého hlediska videa, která vysvětlují základy nějaké látky nebo kde ukazuji efektivní metody, jak něco řešit," vysvětluje Valášek. Zdůrazňuje také to, že velkou roli hraje i sezonnost, která se projevuje před přijímacími zkouškami a maturitami. V této době totiž roste zájem i o jeho přípravné videokurzy.
Valášek však upozorňuje, že standardní výuka ve školách je navzdory možnosti učit se přes internet stále důležitá. "Prezenční výuka je skvělá v tom, že se mohu se studenty bavit a mám okamžitě zpětnou vazbu. Mohu pokládat otázky a můžeme o nich diskutovat," zdůrazňuje učitel matematiky.
Čeština a dějepis na Instagramu
Lidi však nevzdělávají pouze učitelé. Za instagramovým účtem Červená propiska, kde si lze doplnit znalosti v češtině, stojí korektorky Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková. "Při své práci jsem narážela na stále ty samé chyby. Chtěla jsem se proto o svoje znalosti podělit s ostatními," popisuje jejich začátky Tchawou Tchuisseu, která oslovila kamarádku Strakovou, aby se k ní přidala.
Na konci roku 2018 si proto založily účet a dnes je sleduje více než 90 tisíc lidí. Nejvíce je mezi nimi studentů a pracujících do 35 let. "Sledují nás ale i starší lidé, kteří se učili pravopis a gramatiku ještě podle starých pravidel českého pravopisu, která platila před rokem 1993," říká Straková.
Ve svých příspěvcích se věnují jednak správnému psaní slov, například rozdílu mezi shlédnout a zhlédnout, sdílejí ale i tipy na zajímavé knihy. Nejpopulárnější je na jejich profilu jednoznačně pondělní diktát ve formě kvízu, ve kterém nedávno procvičovali kodifikované tvary, typografii, mně/mě nebo příslovečné spřežky. "Od roku 2018 vidíme ve statistikách velké zlepšení," říká Tchawou Tchuisseu.
Vedle Červené propisky lze pak na Instagramu narazit také na účet Bláznivá dějepisářka, který spravuje učitelka Jana Kudrnová. Tu k výuce na sociálních sítích přivedl lockdown a rodičovská dovolená. "Štvalo mě, že na sociálních sítích jenom konzumuji informace a nevytvářím nic produktivního. Zároveň mi chyběl i dějepis," vysvětluje Kudrnová, proč začala zveřejňovat minutová videa z české i světové historie.
Největší úspěch mají příspěvky věnované moderním dějinám a konkrétním lidským osudům. Kudrnová tak například popisuje příběh Jana Palacha a Anny Frankové, ale i královny Marie Terezie nebo císaře Františka Josefa. "Lidi nezajímají historické události, ale konkrétní lidé, kteří je prožívali," míní. Svými příspěvky se snaží buďto připomenout významná historická výročí, nebo se věnuje tématům, která jsou jí blízká. Zaměřuje se proto na významné ženy v historii, ale třeba i na dějiny umění.
Učí i studenti
Své znalosti na sociálních sítích nepředávají pouze učitelé a odborníci, ale také sami studenti. Josef Vondruška začal vytvářet vzdělávací obsah na Instagram v prvním ročníku na gymnáziu. Učivo chemie a matematiky mu nedělalo problémy, chtěl proto pomoci svým spolužákům, kteří probíranému učivu nerozuměli. "Vytvářel jsem pro ně různé materiály, které jsem se pak rozhodl šířit mezi veřejnost, abych pomohl i dalším," vypráví student gymnázia, jak začínal předávat své znalosti ostatním.
Na matematickém účtu se zaměřuje hlavně na středoškoláky a žáky druhého stupně základní školy. Kromě běžného učiva matematiky prochází Vondruška se svými sledujícími i maturitní didaktické testy z matematiky z předchozích let nebo matematické úlohy, které se objevily v dřívějších středoškolských přijímacích testech.
Na svém druhém účtu, který se zabývá chemií, se Vondruška věnuje především středoškolskému učivu a přípravě k maturitě. Znalosti z chemie se snaží předávat tak, aby jeho sledující bavily. "Většinou začínám vtipným tematickým obrázkem a otázkou. Postupně téma v příspěvku rozebírám a vysvětluji," říká. O tématech, kterým se věnuje, rozhodují především jeho sledující podle toho, kde mají největší mezery ve znalostech.