Nádraží dříve zvané Vejhybka stojí na místě už od roku 1873. Tedy od doby, kdy Kladno čítalo jen pár domků. Železnice umožnila jeho přerod v průmyslové centrum a největší město Středočeského kraje. Historická budova pamatuje například převoz ostatků Tomáše Garrigua Masaryka do Lán nebo transport lidických žen do koncentračního tábora Ravensbrück.
I proto místní a odborníky pobouřilo rozhodnutí Správy železnic, která v únoru bez veřejné diskuse oznámila, že místo původně plánované rekonstrukce půjde budova k zemi. Proti tomu zdejší opozice i lidé sepsali petici, kterou podepsalo zhruba 1450 lidí.
S demolicí se čekalo na rozhodnutí ministerstva kultury, které posuzovalo, zda jej nevyhlásí kulturní památkou. Resort tak ale odmítl učinit, zjistily Hospodářské noviny.
"Rozhodnutí ministerstva kultury znamená, že Správa železnic pokračuje v přípravě projektu novostavby nádražní budovy v Kladně. O povolení záměru stavby budeme žádat zhruba na přelomu roku," sdělila deníku mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
"Ikonická" budova
Nádraží půjde k zemi i přes naléhání památkářů. Aktuálně.cz v dubnu informovalo, že podpořili jeho záchranu. "Stanice Kladno je významnou částí železniční historie. Vnímáme ji jako historicky významnou lokalitu a její výpravní budovu považujeme za cenný hmotný doklad činnosti společnosti Buštěhradské dráhy, paměť místa, k jehož rozvoji přispěla," uvedl v posudku vedoucí Metodického centra průmyslového dědictví ústavu Miloš Matěj.
Podle ministerstva kultury ale prohlášení památkou brání to, že úřady už vydaly povolení k odstranění stavby. Hodnota nádraží je nyní podle resortu "diskutabilní". "Především jde o významné snížení míry autenticity degradací interiéru budovy, jako například odstranění litinových prvků a dlažby a úpravami okenních otvorů na jihovýchodě fasády," uvedla Petra Hrušová z tiskového oddělení.
Rozhodnutí neuposlechnout památkáře se nelíbí architektovi Václavu Krulišovi, na jehož podnět se památkáři možnou ochranou "Vejhybky" zabývali. "Jsem z jednání ministerstva kultury rozladěný, přijde mi to trochu nestoudné," řekl nyní Aktuálně.cz. "Nádražní budova funguje už 150 let, není důvod ji bořit. Pro bývalé Buštěhradské dráhy jsou tato nádraží tak ikonická, že vytváří identitu nejen Kladna, ale také celé severozápadní dráhy," říká.
Nebezpečná spodní voda? Sklepy jsou suché
Se zachováním původní budovy přitom dříve počítala i Správa železnic. Historické nádraží doplněné o moderní prvky kolem se objevovalo i ve všech vizualizacích projektu. Železničáři ale v únoru otočili s tím, že základy budovy jsou ve špatném stavu, riziko podle nich představovala i údajná přítomnost spodní vody.
Dosavadní průběh rekonstrukce o tom ale nevypovídá, uvádějí Hospodářské noviny. V těsné blízkosti budovy už probíhá několik měsíců stavba, na fasádě ale nejsou patrné žádné trhliny. Ani v rozestavěném podchodu hned vedle není patrná žádná spodní voda.
A to potvrzuje i stanovisko magistrátu k možné památkové ochraně z konce května. "Zástupce odboru výstavby magistrátu konstatuje, že pohledově je stavebně-technický stav objektu dobrý. Aktuálně jsou sklepy suché, zdivo nevykazuje žádné zjevné poruchy a krov je pohledově rovněž v pořádku, bez známek napadení," stojí podle deníku v dokumentu.
Některé udávané důvody pro demolici vyvracel i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). "Některý z pracovníků vadně vyhodnotil vodu, která stála v suterénu v šachtách. Osobně jsem tenhle nesmysl vyloučil. Byl jsem se podívat na místě a viděl nedaleko od místa šest metrů hluboký suchý výkop," uvedl pro Hospodářské noviny.