Praha - Pražský magistrát spolu s dopravním podnikem koncem loňského roku sliboval, že společně se zvýšením cen jízdenek zefektivní dopravu v Praze a přilehlých obcích.
"Připravuje se posílení spojů a jejich revize. Posílení spojů se týká primárně metra," odpověděl loni v prosinci v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz ředitel dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.
Po roce od tohoto výroku se Aktuálně.cz rozhodlo zjistit, do jaké míry byl slib cestujícím naplněn.
Společnost Ropid, která dopravu v metropoli a jejím okolí organizuje, skutečně přistoupila k revizi jednotlivých spojů. Ta se však ve skutečnosti více dotkla autobusů a tramvají než metra.
Kromě květnového otevření nového úseku metra na trase C z Ládví do Letňan, zaznamenala podzemní dráha výraznější změnu ještě v únoru. Tehdy byl zrušen pásmový provoz na trase metra B a všechny vlakové soupravy začaly zajíždět do konečných stanic Zličín a Černý most.
"To se projevilo i na plynulosti provozu v centru města, protože soupravy jsou rovnoměrně obsazené," řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Další změny v jízdním řádu podzemky se pohybovaly jen v řádech sekund, takže běžný cestující ani neměl šanci je zaznamenat.
Na zkrácení intervalů chybí peníze
Fakt, proč nedošlo k výraznějšímu posílení metra, které Dvořák sliboval, mluvčí Ropidu Filip Drápal vysvětluje omezenými finančními prostředky, které město dostatečně nenavýšilo.
"Každé posílení něco stojí. Město nám letos poskytlo jen o pět procent více než minulý rok, za to se toho moc udělat nedá," říká k letošnímu hospodaření Drápal.
Posílit metro na "céčku" už není ani technicky možné. Vlaky zde v ranní špičce jezdí v intervalu 115 sekund, který již nelze zkracovat. Na trasách A a B, kde je minimální interval v ranní špičce 150 sekund, mají vlaky ještě rezervu.
Posílení intervalu ale opět brání nedostatek financí. "Máme málo souprav," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.
A bude hůř
Po schválení pražského rozpočtu na rok 2009, v němž na Dopravní podnik zbylo méně než očekával, se už o posílení spojů nemluví vůbec. Naopak. Ropid hodlá šetřit a spoje opět ubírat.
"O konkrétním postupu nyní jednáme s magistrátem. Předložili jsme mu několik variant," uvedl Drápal.
Roli hraje také to, jaké finanční rezervy najde dopravní podnik ve svém rozpočtu, či kolik vybere na jízdném. I proto ředitel dopravního podniku Martin Dvořák hned po schválení rozpočtu hovořil o dalším zdražování jízdného.
K jakému řešení se nakonec Ropid společně s magistrátem přikloní, zůstává otázkou. Jednání zatím nikam nepokročila, v lednu a v únoru zatím k žádným změnám nedojde," uvedl Drápal.
Plánování dopravy ovlivní také výsledky sčítání cestujících metrem. Ty například ukázaly, že nově vybudované stanice na trase C nemusejí čelit takovému náporu cestujících, pro jaký byly stavěné. Už nyní v úseku Ládví - Letňany zajíždí do konečné stanice jen každá druhá souprava.
"Výstavba nových stanice metra brala v potaz budoucí rozvoj města," vysvětluje monumentálnost nových stanic mluvčí dopravního podniku. V potaz se brala také potenciální výstavba veletržního areálu v Letňanech či sportovišť pro letní olympijské hry.
Podobně nevytížená prý v době svého otevření byla i stanice Černý Most, která je nyní podle výsledků průzkumu metra třetí nejvytíženější stanicí na trase B.
Slib, že se zlepší provázanost metra, tramvají a autobusů s příměstskými vlaky, letos zůstal víceméně nesplněn. Podle mluvčího Ropidu bude prioritou podniku v následujícím roce.