"Přece kluci z Moravy neovládnou Prahu." Faltýnkův přerovský advokát posiluje vliv, reptají i v ANO

Jiří Pšenička
13. 4. 2017 5:30
Na ministerstvu dopravy, pražském magistrátě i v dopravním podniku získal silný hlas přerovský advokát Květoslav Hlína. Za ním stojí první místopředseda vládního hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, který má bydliště v Prostějově, i náměstek dopravy Milan Feranec z Olomouce. Hanácké souručenství začíná vadit i samotným lidem z Babišova hnutí.
Jaroslav Faltýnek.
Jaroslav Faltýnek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Před rokem 1989 pracoval na Okresním soudu v Chrudimi, poté na prokuratuře v Přerově, od roku 1991 se věnuje advokacii. Ještě donedávna byl dvaapadesátiletý Květoslav Hlína v Praze zcela neznámou figurou, v posledních měsících ale tento přerovský advokát, vůdčí postava kanceláře HSP & Partners, získal v metropoli až překvapivě silné postavení.

Zejména v resortu dopravy, ale i na pražském magistrátě a v pražském dopravním podniku. Právě tam se zdá být nyní Hlína se svým synem Jakubem nejaktivnější. Společně řeší také ožehavý případ dceřiné společnosti Pražská strojírna, o němž jsme již informovali.

Sotva by se tak asi stalo, kdyby Hlína neměl v zádech jednoho v současnosti velmi mocného politika, a to prvního místopředsedu vládního hnutí ANO Jaroslava Faltýnka s bydlištěm v Prostějově. A také Milana Ferance, náměstka ministra dopravy, který je z Olomouce.

Toto hanácké trio kdysi spolupracovalo v rámci skupiny Agrofert, kde Faltýnek s Ferancem působili jako manažeři a Hlína se z pozice právníka staral hned o několik podniků chemicko-potravinářské skupiny založené nynějším šéfem ANO Andrejem Babišem. Mateřskou firmou počínaje, Olmou, Osevou a Prechezou konče. Svého času seděl Hlína i v dozorčí radě Prechezy a Precoloru.

Spolupráce, která dříve fungovala v Agrofertu, se nyní přenesla do veřejného sektoru. Jenže vlivné hanácké souručenství začíná být trnem v oku dokonce i samotným lidem z Babišova hnutí.

Klienti HSP

Klienti HSP ze skupiny Agrofert:

Agrofert Holding, Afeed CZ, Fatra, Navos, Olma, Oseva, Precheza, Profrost

Klienti HSP z veřejném sektoru:

České dráhy, ČD-Telematika, ČD-Informační systémy,  Správa železniční dopravní cesty, Hlavní město Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy  

"Hnutí ANO vstoupilo do politiky i proto, aby rozprášilo klientelistické sítě, tady se však další vytvořila. Hlína si myslí, že když má politické krytí od Faltýnka, tak může úplně všechno," říká zdroj blízký nejužšímu vedení ANO. A podobná slova lze slyšet i od jeho kolegů, někteří říkají, že se Hlínovi záměrně vyhýbají.

Rodinné vazby převedené do politiky

O tom, že Milan Feranec - náměstek ministra dopravy Dana Ťoka a zastupitel za ANO v Olomouci - má blízko k advokátovi Hlínovi, svědčí už fakt, že v Hlínově advokátní kanceláři v letech 2009 až 2010 působila Ferancova manželka Miroslava. Někdejší podniková právnička z mlékárny Olma, která dnes pracuje jako vedoucí personálního oddělení státního podniku Vojenské lesy a statky, to uvádí sama ve svém životopise (mimochodem, i ona je za ANO zastupitelkou v Olomouci).

Její manžel má v resortu dopravy na starosti zejména oblast železniční dopravy. Konkrétně působí v orgánech společností České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, ČD-Telematika, ČD-Informační systémy. A právě pro všechny tyto státní či polostátní firmy dnes pracuje i Hlínova kancelář HSP. Dvě posledně zmíněné železniční společnosti přitom sama uvádí ve svých referencích jako významné zákazníky.

Co všechno se dělo v Pražské strojírně

  • Bývalý šéf Vladimír Říha si založil svou vlastní firmu s podobným názvem Pražská strojírenská.

  • Na jeho jméno bylo evidováno hned několik služebních aut.

  • Z jím používané kreditní karty bylo za rok 2015 a 2016 nakoupeno "luxusní" oblečení za 117 tisíc korun.

  • Nakoupil také dárky za 270 tisíc, mimo jiné 5 dresů hokejového týmu Anaheim Ducks za 71 tisíc.

  • Nepřímé důkazy prý svědčí o závažném zneužívání CCS karet zaměstnanci.

  • Říha měl na své jméno firmou placena v Praze 3 parkovací a garážová stání, také měl od firmy kartu opravňující k vjezdu do zón placeného stání.

  • Audit hovoří i o závažných nedostatcích při vykazování služebních a soukromých cest, také zásadní pochybení při evidenci smluv.

  • Bývalý šéf si údajně nechal proplácet drahé večeře a taxíky i v době dovolené.

  • Audit také zachytil podezřele levné prodeje opotřebených služebních aut.

Jak se k zakázkám dostala a co všechno pro Ťokův resort dnes dělá, není zcela zřejmé. Ani po opakovaných urgencích kancelář HSP na žádnou z otázek Aktuálně.cz nereagovala (tak jako na své spojení s Hlínou nereaguje Jaroslav Faltýnek). I proto nelze s jistotou tvrdit, že je seznam subjektů z veřejného sektoru, pro něž nyní Hlína pracuje, úplný.

Na železnici jako doma

Nicméně třeba pro firmu ČD-Telematika podle mluvčí Lucie Tomaštíkové pracuje Květoslav Hlína "už několik let". O jaký časový úsek jde konkrétně, už nebyla schopna upřesnit. Lidové noviny loni psaly o tom, že se Hlína společně s náměstkem Ferancem zúčastnil schůzek, kde se hovořilo o možných vlastnických změnách v ČD-Telematice, která disponuje optickými kabely podél železničních tratí a v níž má stát (prostřednictvím Českých drah) zatím jen 69 procent akcií.

V SŽDC - státní organizaci, která pečuje o celou železniční síť - je spolupráce s Hlínovou kanceláří prý na samém počátku. "Se společností HSP & Partners má SŽDC uzavřenu smlouvu o zastupování tam, kde je naše organizace v postavení poškozeného. Dle této smlouvy ale HSP doposud žádné služby neposkytla," uvádí mluvčí SŽDC Marek Illiaš, přičemž dodává, že kancelář byla vybrána plně v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Hlínův odchovanec v dopravním podniku

Přerovský advokát má teď minimálně dva kontrakty i s pražským magistrátem, v jehož čele stojí již zmíněná primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Obě smlouvy se týkají vyřešení právních sporů kolem rozestavěné budovy Centrum Nová Palmovka na Praze 8. A obě - podepsané loni v listopadu - by měly Hlínově kanceláři vynést až dva miliony korun.

Ještě významnějším klientem je pro Hlínovu HSP zřejmě pražský dopravní podnik, ačkoliv ani zde zatím nebyl osvětlen vzájemný vztah advokátní kanceláře a jejího klienta.

Generálním ředitelem podniku zabezpečujícího v Praze veřejnou dopravu je od loňského června osmatřicetiletý manažer Martin Gillar. Jde o vystudovaného právníka, který v minulosti působil v Hlínově advokátní kanceláři jako koncipient (redakce Aktuálně.cz si tuto informaci ověřila i ze zdrojů v České advokátní komoře). A zároveň v nedávné minulosti působil "s Hlínou" v již zmíněné polostátní společnosti ČD-Telematika (v letech 2013 až 2015 byl členem představenstva, v poslední fázi i místopředsedou).

I proto je dnes Gillar považován za Hlínova člověka, přičemž mnozí poukazují na velmi zásadní vliv přerovského advokáta zejména na personální změny v dopravním podniku, v němž byl v posledních měsících bez konkurzů vyměněn prakticky celý management.

Na některé neobvyklé skutečnosti upozornil už předchozí generální ředitel a předseda představenstva Jaroslav Ďuriš. Když byl loni v květnu odvolán, napsal na rozloučenou dopis, v němž uvádí, že jeho vyhazov připravovali právníci Agrofertu. Po deseti dnech upřesnil, že oním advokátem byl právě Květoslav Hlína. Prý na to má nejen svědky, ale i záznamy z kamer dopravního podniku.

V posledních týdnech se Hlína se svým synem Jakubem angažoval při vyhazovu Vladimíra Říhy, dlouholetého generálního ředitele dceřiné společnosti dopravního podniku Pražská strojírna.

"S Květoslavem Hlínou jsem se potkal asi čtyřikrát, poprvé loni na začátku října, kdy mi společně s panem Gillarem oznámili, že Pražská strojírna přejde na německý model řízení, naposledy letos ke konci ledna, krátce před vyhazovem, když jsem před ním a dalšími prezentoval předběžné hospodářské výsledky. S jeho synem Jakubem teď řeším svou výpověď," říká pro Aktuálně.cz sám Říha, nyní obviňovaný z luxusního života na úkor firmy, zneužívání aut či nákupu drahých dárků.

Hovoří o tom audit, s nímž měla redakce Aktuálně.cz možnost se neoficiální cestou seznámit (viz box Co všechno se dělo v Pražské strojírně).

Ve firmě vyrábějící tramvajové  a železniční výhybky byl Říha v únoru nahrazen havířovským manažerem Róbertem Masarovičem, jenž je členem hnutí ANO, působí v havířovském a moravskoslezském zastupitelstvu a v minulosti pracoval v Agrofertu. I on je považován za člověka blízkého Hlínovi a Faltýnkovi.

Sám Masarovič odmítá, že by byl politickým nominantem. To, že byl dosazen bez tendru, považuje u krizového manažera za běžné. Pro Aktuálně.cz nyní také uvedl, že k nové práci jej kvalifikují velmi bohaté zkušenosti "z celé řady mnohem větších podniků", které prý krizově řídil a restrukturalizoval. Namátkově uvádí ŽOS Trnava, Thermocut Uherské Hradiště a dopravní podniky v Ostravě, Brně a Bratislavě.

Současné vedení dopravního podniku společně s pražským magistrátem předběžně plánuje, že výsledky zmíněného auditu zveřejní. Chce tak doložit Říhovo nehospodárné řízení Pražské strojírny, zneužívání finančních prostředků v řádu desítek milionů korun a údajně některé další podezřelé skutečnosti, které způsobily, že firma za loňský rok vykáže ztrátu 30 milionů korun. Chystá se zřejmě i trestní oznámení.

Sám Říha, který prý audit dosud neviděl, přitom tvrdí, že jde o vykonstruované obvinění managementu úspěšné firmy, která měla zrovna nakročeno k obřím zakázkám v Iráku a v dalších muslimských zemích.

Cizí element?

Ať už to dopadne jakkoliv, nic to asi nezmění na faktu, že je vedle zmíněných obvinění třeba brát v potaz i možné zájmy nastíněné mocenské skupiny z Hané.

Není jistě bez významu, že je zde i konkurenční firma DT-Výhybkárna a strojírna z hanáckého Prostějova, blízká Faltýnkovi, která Aktuálně.cz potvrdila, že by o Pražskou strojírnu měla zájem. "Nejsem si vědom, že by měl být podnik prodáván," říká k tomu ale nový ředitel Masarovič.

V ANO už se ozývají kritické hlasy, podle nichž Faltýnek s Hlínou, napojeni na náměstka Ferance na ministerstvu dopravy, ředitele Gillara v dopravním podniku a také na Adrianu Krnáčovou v čele hlavního města, začínají ve veřejném životě používat praktiky, které hnutí dříve tolik kritizovalo.

A vadí zjevně i to, že získali tak významný podíl na moci zrovna v Praze. "Přece není možné, aby kluci z Moravy ovládali Prahu," myslí si vysoce postavený zdroj z hnutí ANO.

 

Právě se děje

Další zprávy