Foto: Květen, měsíc stromů. Děti je objímají, čtou si pod nimi nebo staví bunkry

Foto: Květen, měsíc stromů. Děti je objímají, čtou si pod nimi nebo staví bunkry
V rámci mezinárodního projektu Měsíc školních zahrad, který v Česku pořádá Nadace Proměny Karla Komárka ve spolupráci s platformou Učíme se venku, tráví děti co nejvíce času venku na zahradách, v parcích nebo třeba na hřištích. Mají splnit dvacet výzev, jejichž smyslem je prozkoumat a poznat stromy, které rostou v jejich okolí.
"Výzva je o tom, abychom maximálně využívali potenciál našich zahrad a abychom se s dětmi učili venku. Děti objevují stavbu stromu, jaké je jeho stáří, nebo se učí o koloběhu vody a o tom, jaká zvířata kolem stromů žijí nebo co stromy plodí," říká ředitelka Mateřské školy Mnichovice Martina Čermáková. 
Mateřská škola Mnichovice se projektu účastní pravidelně od roku 2018.
Děti si podle ředitelky školky během plnění výzev uvědomí, že stromy rostou všude kolem nich a že jsou pro lidi velmi důležité. Zobrazit 25 fotografií
Foto: Jakub Plíhal
Michaela Endrštová Jakub Plíhal Michaela Endrštová, Jakub Plíhal
30. 5. 2022 11:38
Květen je měsícem školních zahrad, který má dostat děti na čerstvý vzduch, rozvíjet jejich vztah k přírodě, dát jim nové podněty a zároveň díky pobytu venku zlepšit jejich psychické rozpoložení. Do projektu, který pořádá Nadace Proměny Karla Komárka ve spolupráci s platformou Učíme se venku, se zapojují každý rok stovky škol či školek. Letošní ročník se zaměřil na stromy.

Děti v předškolním věku a v prvních ročnících základní školy během května plní výzvy, které se nějakým způsobem pojí se stromy. "V době nevyhnutelných dopadů klimatické změny jsme považovali za důležité zastavit se u základní rostliny a uvědomit si její přínosy pro život," popisuje ředitelka Nadace proměny Karla Komárka Petra Lepková Melingerová.

Měsíce školních zahrad se pravidelně účastní například Mateřská škola Mnichovice. "Výzva je o tom, abychom maximálně využívali potenciál našich zahrad a abychom se s dětmi učili venku. Děti objevují stavbu stromu, jaké je jeho stáří, nebo se učí o koloběhu vody a o tom, jaká zvířata kolem stromů žijí a co stromy plodí. Nejdůležitější ale je, aby si uvědomily, že stromy máme všude kolem sebe a jak moc důležité pro nás jsou," vysvětluje ředitelka mateřské školy Martina Čermáková. 

Školka má k dispozici prostornou zahradu čítající desítky stromů, jako jsou lípy nebo ovocné stromy. Může se tak po ní pohodlně pohybovat všech 147 dětí, které do školky chodí. 

Cestou po zahradě lze pozorovat pozůstatky úkolů, které děti během května plní. Jsou tu bunkry či domečky z přírodnin, pomalované oblázky nebo obrázky s přírodními motivy. V přístřešku děti ukazují talismany z přírodních materiálů, které samy vytvořily. Kromě toho také objímaly stromy, četly si pod nimi, vytvářely model stromu nebo poznávaly vůně v okolí stromů. "Nejvíc se ale dětem líbil piknik pod stromy," přiznává Čermáková.

Ostatně svačit venku jsou zdejší děti zvyklé, a nejen to. "Jakmile začne být hezké počasí, celý výchovně-vzdělávací program hned přesouváme ven. Ale i v průběhu celého roku jsme s dětmi venku, v zimě s nimi třeba pozorujeme přírodu," vysvětluje ředitelka. 

Učitelka Lenka Vymazalová s dětmi v uplynulém měsíci vyzkoušela třeba výrobu parfémů. "Děti si složily kalíšek z papíru, posbíraly pět listů z různých stromů a promnuly je. Následně je vkládaly do kalíšků a zkoušely, jak voní. A dnes jsme zrovna stavěli bunkry, což ale děláme i normálně," popisuje Vymazalová.

O kus dál její kolegyně plní s dětmi výzvu zvanou cesta džunglí, což je dobrodružná cesta přírodou. "Mezi stromy máme natažený provaz, na který děti zavěsí roličku, kterou si ozdobily. Jejich úkolem je projít po stezce a nevyvléct přitom roličku z provazu, jinak se musí vrátit na začátek. Na konci na ně čeká aztécký poklad," líčí pedagožky.   

Děti v této školce raději než v budově vzdělávají venku, protože tam je více prostoru než ve třídě. Je tam i menší hluk a v přírodě mají děti více podnětů a vše, co se naučí, si mohou hned vyzkoušet. "Děti si venku osvojí mnohé kompetence, například k učení, protože mají radost z toho něco poznávat, bádat, zkoumat a začne je to bavit. Dále kompetence ke komunikaci, k řešení problémů a spolupráci," dodává Čermáková.

 

Právě se děje

Další zprávy