Zuzana Hronová
Aktualizováno 8. 6. 2019 19:04
Finsko bere školní vzdělávání nesmírně vážně, hovoří o něm nejen jako o prostředku, jak zvládnout výzvy budoucnosti, ale i jako o základní podmínce pro přežití lidského rodu. Profese učitele je tu nesmírně ceněná a žádaná, svojí prestiží se pohybuje na úrovni právníků či lékařů. Jak je možné, že když mají Finové jedno z nejkratších vyučování na světě, skoro nejméně úkolů a nejdelší přestávky, patří ve srovnávacích žebříčcích k nejlepším? Odpovědi se snažili na konferenci v českém Senátu poskytnout finští specialisté na vzdělávací systém. A také vyvrátit několik mýtů, třeba že zrušili předměty a známky. Zde jsou jejich hlavní recepty.
Inkluze je pro všechny
V Česku tolikrát skloňovaná a často i proklínaná inkluze má ve Finsku zcela jiné možnosti, a tudíž i podoby. Zatímco v České republice se zkrátka zavedla, ale dostatečně se tomu nepřizpůsobily rozpočet ani kapacita zaměstnanců, ve Finsku může inkluze stavět na dostatku peněz, převisu učitelů (profese je velmi žádaná) a na malém počtu žáků ve třídě. Speciální třídy tu jsou pouze pro žáky s těžkým mentálním či fyzickým postižením.
Na dotaz, zda se inkluze týká nejen žáků pod průměrem, ale i těch mimořádně nadprůměrných, Marika Päivärinta-Guinardová, učitelka matematiky na základní škole Kannuksen lukio ve městě Kannus, s lehkým úsměvem nad otázkou odpovídá: "Ano, samozřejmě inkluze je úplně pro všechny, ke každému máme individuální přístup. Všichni dělají to samé, ale na nejrůznější úrovni. V hodinách matematiky například dávám několik sad příkladů od nejlehčích až po ty záludné podle úrovně žáků," vypráví.
Učitelka finštiny na základní škole Takalo-Raasakan Koulu v Kannusu Sari Jylhäová popisuje zase svou praxi třeba při povinné četbě. "Slabším žákům dám přečíst tenkou jednoduchou knížku a chci po nich základní údaje - kdo knihu napsal, jak se jmenuje, o čem je, a vlastní názor na ni. Ti nadprůměrní čtou tlustou bichli a píšou o ní úvahovou esej," líčí.
Hodně prý také řeší ve Finsku oblíbená práce ve skupinách, neboť ti nadprůměrní svůj tým vedou a radí v něm slabším dětem.