Domácí
8. 6. 2022 17:38
Malíř Stanislav Jirčík se změnami na nové kopii kalendária pražského orloje provinil proti restaurátorské etice, je to extrém, shoduje se většina restaurátorů, které oslovilo Aktuálně.cz. Tím, že například některé tváře oproti originálu zcela pozměnil, podle nich překročil zásady běžné restaurátorské praxe. Odpovědnost by ale podle nich měli nést i ti, kteří tuto podobu schválili, míní.
"Kopie je velmi radikální a kvalit originálu nedosahuje"
Petr Skalický, vedoucí oddělení restaurování Národního památkového ústavu: "Nejsem odborník na tvorbu Josefa Mánesa, ale spíše na středověkou nástěnnou malbu a na problematiku teorie restaurování. Kalendárium pana Jirčíka není restaurováním, ale autorskou kopií originálu. O jeho výtvarných kvalitách a morfologické shodě s originálem si každý může udělat názor sám.
Za sebe mohu říct, že nejenže jsou malířské posuny kopie velmi radikální, ale i samotná malba zdaleka nedosahuje kvalit originálu a ani se o to moc nesnaží."