Praha - Pamatujete si tradiční dělení předmětů na matematiku, fyziku, chemii či přírodopis? Pak se z vás 3. září 2007 stal pamětník.
Děti v pondělí nastoupili do škol, které se přes léto - díky novému školskému zákonu - změnily. Už by neměla víc stát matematika sama o sobě. Stává se z ní "Matematika a její aplikace."
Fyzika, chemie, přírodopis a zeměpis se zase prolne v jeden celek v předmětu "Člověk a příroda".
Učitelé začnou děti vzdělávat i v dalších nových oblastech, jako je například Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech nebo Osobnostní a sociální výchova. Ty nejsou sice samostatnými předměty, ale učitelé by měli děti v těchto oblastech vychovávat v průběhu ostatních předmětů.
I když to možná zní divoce, průnik předmětů je jedním z pilířů radikální změny, která startuje na všech základních školách.
Po dvou letech příprav už musí mít každá zpracované své vlastní "osnovy", podle kterých chce dovést žáky ke zvládnutí zákonem stanovených kompetencí. Každá škola by se také měla profilovat svým specifickým zaměřením.
Školy získávají větší autonomii, a zároveň větší odpovědnost. Školní inspekce je už nebude popotahovat za nedodržení osnov. Každá má však povinnost sama hodnotit, jak úspěšně se jí daří žáky vzdělávat.
Pomalu, ale jistě
Dále čtěte
On-line rozhovor
Jak se změní české školy? A proč se bude učit fyzika a chemie spolu s přírodovědou v jednom předmětu? Zeptejte se sami jednoho z tvůrců školské reformy. Jan Tupý z Výzkumného ústavu pedagogického bude odpovídat on-line na Aktuálně.cz. Už dnes, ve 12:00! Více čtěte ZDEBlogy na Aktuálně.cz
Děti do českých škol nechodí rády. Podle posledního průzkumu Dětského fondu UNICEF ze začátku tohoto roku chodí do škol rádo jen 12 procent českých dětí. Horší vztah ke vzdělávacím institucím mají v Evropě už jen Finové.
Školská reforma by mohla do budoucna zlepšit české skóre. Ve školách by mělo vzniknout klima pro žáky mnohem přátelštější.
Stěžejním bodem celé reformy je zavedení Rámcového vzdělávacího programu, který nahrazuje osnovy. A hlavně: určuje nový smysl vzdělávání. Na školách má vládnout "přátelská a vstřícná atmosféra" napomáhající k rozvoji šesti klíčových kompetencí.
Krkolomný výraz "kompetence" je pro změnu dosavadního systému stěžejní a vše se od něj odvíjí. Místo drilování pouček a "faktů" bez souvislostí by se teď měly školy soustředit právě na osvojení kompetencí.
Inspekce už napříště nebude kontrolovat, zda žák ve čtvrté třídě umí násobilku, ale zda ho škola naučila spolupracovat ve skupině, respektovat přesvědčení druhých - anebo zda umí využívat informační technologie. Nebo třeba zda je schopen obhájit svůj názor, argumentovat, kriticky myslet a hodnotit výsledky svých činů.
Podle reformy jde o kompetence občanské, pracovní, komunikativní, sociální a personální, kompetence k učení, k řešení problému.
"Bude ale trvat jednu generaci, než bude kýžená změna vidět na všech školách a než se změní klima českého školství a vztah k dětem," říká náměstek ředitele Výzkumného ústavu pedagogického Jan Tupý, jeden z autorů reformy. "V září však školy udělají první krok, a pak už to půjde. Pomalu, ale jistě."
Záleží na rodičích
Každá škola měla dva roky na to, aby si sama vymyslela, jak bude žáky učit a jak je dovede ke schopnostem, které zákon vyžaduje.
Zpočátku mnohé z nich změny odmítaly. Podle loňského průzkumu společnosti Scio se pro reformu vyjádřilo pouze 38 procent učitelů základních škol.
Tomu odpovídal i počet škol, který měl tehdy už hotový vlastní vzdělávací program. Z celkového počtu 3 300 mělo plán zpracováno jen zhruba 200.
Podle posledního průzkumu, který si nechal připravit ministerstvem řízený Ústav pro informace ve vzdělávání, se ale učitelé už se změnami ztotožňují.
Ze čtyř tisíc oslovených škol jich šedesát sedm procent řeklo, že pro ně tvorba školních vzdělávacích programů byla přínosem.
Když opisují učitelé
Prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová má ovšem informace, že některé školy programy opsaly od jiných.
"To, že to pouze opsali, by ale mělo být za čas na té škole vidět," říká Stýblová. "Bude záležet nejen na školní inspekci, ale hlavně na rodičích, aby si všimli, že se na vzdělávání jejich dětí nic nezměnilo. A měli by to po škole začít vyžadovat."
Rodičům by k tomu mohla posloužit nová možnost získávat informace o kterékoliv škole na webových stránkách České školní inspekce. Ta se rozhodla všechny inspekční zprávy zveřejňovat.
Pokles žáků
Jedním z hnacích motorů ke zlepšení vzdělávání by pro školy mohl být letos demografický vývoj.
Zatímco vysoké školy zaznamenají v tomto školním roce rekordní počet studentů, základní a střední školy se dostávají do problému. Na základních školách bude chybět ve srovnání s loňským rokem na 26 tisíc žáků.
Stávka na dohled
Kromě očekávání radikálních změn může přinést nový školní rok také stávku učitelů.
Ty pobouřilo, že vláda neodpověděla na petici podepsanou 64 tisíci odboráři. V ní učitelé žádali, aby se v příštím roce nesnižovaly reálné mzdy a aby vláda nepřeváděla peníze na platy pedagogů z ministerstva školství krajům.
Stávkovou pohotovost vyhlásily odbory v den, kdy se učitelé vrátili z prázdnin do škol a začali připravovat vyučování. Potrvá nejméně měsíc.
Během té doby budou chtít učitelé přesvědčit Topolánkův kabinet, aby do státního rozpočtu zanesl zvýšení učitelských platů nejméně o pět a půl procenta.